Glastip September 2020

Glastip 7. september 2020 – Glas m.m.

Svend-filmprisen 2020

Filmprisen Svend uddeles årligt i forskellige film- og skuespillerkategorier af en sammenslutning af flere filmorganisationer og Svendborg Kommune. Det foregik i år noget forsinket grundet corona-situationen den 27. august i Svendborg, og det er også en svendborgenser der står for prisstatuetterne, nemlig glaskunstner Bente Sonne. Her ses hun til venstre uden for sit værksted på første sal i gården til Brogade 37 med en række af statuetterne til årets prisuddeling.

Glassisk musik og art deco-strik på Holmegaard Værk

Holmegaard Værk går glasat og afholder i september en række glassiske koncerter i Hebsgaard-hallen. De første har allerede været der, de næste er den 14., 18. og 19. september – se nærmere her. Der kræves særskilt entré.

Hebsgaard Hallen.

Frem til den 18. oktober viser Holmegaard Værk udstillingen Art Deco i strik i udstillingshallen i Hytte 68. Strikket er fremstillet af den 20 år gamle kunsthåndværkergruppe Netmaskerne som viser dragter skabt med inspiration fra art deco – det dekorative kunsthåndværk som udsprang af 1920rnes Paris. Udstillingen har tidligere været vist på Koldinghus. Adgang til udstillingen er inkluderet i den almindelige entré.

Film om Maria Koshenkova

Russisk-danske glaskunstner Maria Koshenkova fortæller på engelsk om sig selv og sin kunst i en et kvarter lang film produceret af Russian Art Focus, RAF, som ellers mest er et månedligt online-magasin om russisk kunst. Magasinet har tidligere i år bragt en omtale af Maria Koshenkovas deltagelse i forårsudstillingen på Charlottenborg. Maria er meget glad for videoen og takker på Facebook hjerteligt film- og fotografholdet bag – Maria Savostyanova, Felix Meaker, Kurt Rodahl Hoppe og Henriette Sabroe Ebbesen.

”Skulptør og glaskunstner, russiske Maria Koshenkova har boet i Danmark i 15 år. Hendes værker er udstillet på museer fra USA til Japan og kan også ses i Bruxelles, Rom og St. Petersborg, hendes fødeby. Koshenkova opponerer mod forestillingen om at glassets iboende skønhed skulle gøre materialet mindre egnet til at fortælle historier, og hun blander sin instinktive tiltrækning af det konfliktfyldte med den skandinaviske æstetik og samler sine stærke indtryk af verden i glasset.” Skriver Russian Art Focus i introduktionen til filmen.

I filmen er der undervejs en række klip fra glasværkstedet på Holmegaard Værk hvor Maria Koshenkova får hjælp af blandt andre Bjørn Friborg og Jonas Niedermann til at lave de store svinehjerte-skulpturer som vel nok er hendes signatur i glaskunsten. Herunder kan man se en af hendes skitser til skulpturerne.

Pop up-udstilling med Micha Karlslund

Ebeltoft-glaskunstneren Micha Karlslund har haft (vi nåede ikke at omtale den inden) en uges pop up-udstilling med glas og billeder i X-rummet på Maltfabrikken i Ebeltoft. Micha Karlslund arbejder især med unikaglas, men udtrykker sig også i print, maleri og collage. Og gerne med det sidste på det første. Under udstillingen var Micha til stede og viste hvordan hun arbejder

Foto øverst er fra udstillingsrummet, umiddelbart herover er det Micha Karlslund i arbejde.

Maltfabrikken er et stort og ikonisk stykke dansk industrihistorie på en markant beliggenhed midt i Ebeltoft som ved lykketræf og ihærdig borgerindsats er bevaret, renoveret med hjælp fra blandt andre Syddjurs Kommune og Realdania og i år genopstået som et fondsdrevet forsamlingshus og center for kunst, kultur og kreative erhverv.

Maltfabrikken blev grundlagt af købmand Søren Buchtrup Lundberg i 1861, og helt op til 1998 blev der produceret malt i Ebeltoft, men i de sidste tyve år stod fabrikken og forfaldt.

Foruden det omtalte udstillingsrum, X-rummet, består Maltfabrikken blandt andet af det kommunale bibliotek, et ungdomskulturhus, lokaler og faciliteter til møder, konferencer og koncerter, værksteder til træ, metal og mad, kunstneratelierer og arbejdsfællesskaber, boliger til internationale kunstnerophold, spisehus, mikrobryggeri og designbutik.

Nyholm-Cantrell stickers

Hvis det ikke er glas, så er det plysdyr – eller stickers. Nyt fra glaskunstnerparret Karen Nyholm og Ned Cantrell i Ebeltoft.

Glasposten september 2020

Glasmuseets Venners medlemsblad Glasposten er udkommet med årets tredje nummer og med en leder af formand Birgit Engsig om den aktuelle situation på museet – som begyndte skidt, men endte godt grundet offentlig hjælp, diverse støtte og en rekord god sommer, men som også har betydet en fragang af en del af de frivillige uden hvem det ikke kan lade sig gøre at drive museet. Dem ønskes der stærkt flere af. Inde i bladet har Jan Kock en artikel om de ledelsesmæssige udfordringer efter Dan Mølgaards fratræden som direktør og en genbesættelse af stillingen som ikke er gået som forventet. Plus corona-udfordringerne. Og om den rolle museumsbestyrelsen og ikke mindst den ulønnede ledelsesrolle bestyrelsesmedlem Jan Frandsen har påtaget sig i den nu forlængede overgangsperiode. Jan Kock og Birgit Engsig behandler også situationen med aflysningerne af foreningens rejser og ture – med det inderlige håb at kunne komme på farten igen til næste år.

Formidlingsmedarbejder Pia Strandbygaard Bittner har en artikel om Rejsen til M31 – Ebeltoftglaskunstner Steffen Dams transformation af et toilet til en kunstinstallation på førstesalen i den gamle del af museet. Toilet er stadig brugbart som sådan, men nu kan man samtidig opleve hvad der er kommet ud af Steffen Dams fascination af fænomenerne undrekammer og raritetskabinet. Se også Glastip 26. juli.

Dertil kommer en artikel om Holmegaard Værk skrevet af Jan Kock og Verner Hansen, mangeårige medarbejder på Holmegaard Glasværk, senest som leder af værkets museum og prøvesamling – og efter værkets lukning en stærk kraft i registreringen af prøvesamlingen forud for udstillingen af den på det ny museum Holmegaard Værk. I en artikel for sig omtaler Jan Kock den i forbindelse med museumsåbningen udkomne bog af Lene Steinbeck: Historien om Holmegaard – Et glasværk med ånd.

Glastip 17. september 2020 – Glas – Bornholm og omegn

Glas på Grønbechs Gård

Vi omtalte i Glastip 26. juli den aktuelle udstilling Glass Works på Grønbechs Gård i Hasle på Bornholm med europæisk glas og fortællinger om glaskunstens udvikling gennem 150 år. Der er tale om en vandreudstilling som er en del af et europæisk projekt med udspring i det bayerske center for glas og billedkunst Bild-Werk Fraunau i glasmager-byen Frauenau i Bayern. Glaskunst fra fem europæiske glasregioner – Østbayern, Tjekkiet, Alsace-Lorraine, Steiermark i Østrig og Danmark – er repræsenteret på udstillingen. Vi fik ikke nævnt at de danske glaskunstnere er Maibritt Zelmer Olsen, George William Bell og Anett Biliczki.

Vi iler også med at omtale en samtidig udstilling på Grønbechs Gård med glaskunstner Marie Bang Espersen – A Fictional Character. Her har Marie taget noget keramik (porcelæn) og sat det ind i en glassammenhæng. Grønbechs Gård skriver:

”Gennem et kig på gamle porcelænsfigurer og deres fremvisning af blandt andet nationaldragter tager kunstner Maria Bang Espersen os videre til vores samtids interesse for at definere hvad der er særligt dansk. Det er blevet til en udstilling der fremhæver begrænsningerne i vores fælles nationale fortællinger. Udstillingen … fokuserer på nogle af de fiktive historier som fortælles gennem pyntegenstande. Figurer der forestiller at fortælle en sandhed i overensstemmelse med virkeligheden til trods for at de er fiktive fortællinger. Ved at fortælle den udvidede historie om nogle af disse genstande taler udstillingen til figurernes ødelæggende effekt og deres forbindelse til nutidige sociopolitiske problemstillinger. Udstillingen blander fortid og nutid og refererer på en og samme tid til både guldalderkunst, juleplatten og nutidig politik. I udstillingen sidder porcelænsfigurer fast i og ødelægger glasmontrer. Danmarkskanonen er blevet til en serie af porcelænsfigurer, og traditionelle danske juleplatter er delvist dækket med nye nutidige ’historier’ fra dansk politik.”

Udstillingerne kan sammen med andet aktuelt kunsthåndværk ses på Grønbechs Gård frem til den 22. november, og der er åbent alle dage kl. 10-17. Entré 70 kroner.

Glas i stationsbygningen i Gudhjem

Gudhjem Museum har netop åbnet to udstillinger – en i museumsbygningen med titlen Eartbound III med de tre bornholmske billedkunstnere Barbara Sørensen, Ben Woodhams og Lone Schiøtz sammen med keramiker Eva Brandt og trædrejer Hans-Henning Pedersen som alle har ladet sig inspirere af den øens natur, og en udstilling i den gamle stationsbygning med titlen Bornholmsk Glas med de fem glaskunstnere Maibritt Jönsson fra Baltic Sea Glass, Maj-Britt Zelmer Olsen, Mia Lerssi, Ulla Hein og Svend Holst Pedersen.

Glasudstillingen skulle have været en del af Glasbiennalen, European Glass Context 2020, som jo er udsat til næste år, men Gudhjem Museum har besluttet at afholde den alligevel. Museet har fra den 21. september til den 11. oktober åbent torsdag-søndag kl. 13-17. I resten af denne uge og i udstillingens sidste uge (efterårsferien) er der dog åbent alle dage kl. 13-17. Sidste dag den 18. oktober

Glas af Svend Holst Sørensen. Foto Claus Sonne.

Museet fortæller om de fem glaskunstnere:

Maj-Britt Zelmer Olsen er uddannet som klassisk glasblæser hos anerkendte kunstnere i Danmark, England og Norge foruden eksamen fra Kunstakademiets Designskole, KADK, Bornholm og København.

”Gennem tiden har jeg udviklet ensærlig æstetik som altid er tilstede i værket, uanset om det er funktionelt eller skulpturelt. Især ses det i måden jeg udnytter glassets iboende kvaliteter så som optik og transparens i kombinationmed naturlige materialer som sten, sand, vulkansk aske og metal.”

Mia Lerssi er uddannet på Kunstakademiets Designskole, KADK, Bornholm 2001, og desuden Sandberg Institute, Amsterdam i 2007.

”Jeg finder at artefakternes udstråling afspejler menneskets behov for sensualitet. Og det er min påstand at materialer bruges som stedfortræder og som manifestation for immaterielle behov. Jeg ser længsler og følelser der placeres i ting. Jeg ser på dem som vil de forføre mig.”

Ulla Hein er uddannet på Kunstakademiets Designskole, KADK, Bornholm i 2013.

”Håndarbejdsteknikker i glas er et møde mellem tradition, håndværk, teknik og fantasi. Trådens bløde føjelighed står i skærende kontrast til glassets hårde og kompromisløse fragile faste form. For mig er det en stor inspiration og udfordring at kombinere teknik og materiale på en ny og utraditionel måde og skabe bløde organiske former i glas.”

Svend Holst-Pedersen er uddannet på Kunstakademiets Designskole, KADK, Bornholm i 2000 og senest på Kilncasting and Cold Working hos Petr Stacho i Tjekkiet i 2017.

”Den overvældende bornholmske naturs nærhed og den rå klippekyst er ofte inspiration til mine sandstøbte glasskulpturer. Jeg arbejder ofte længe med en idé. Den bearbejdes og forskellige muligheder i processen afprøves før det hele munder ud i noget konkret under den arrangerede og ofte dramatiske proces i glasværkstedet.”

Maibritt Jönsson fra Baltic Sea Glass er uddannet som designer og keramiker ved Kunsthåndværkerskolen i København 1980. I 1981 etablerede hun sammen med Pete Hunner Baltic Sea Glass. Begge var med i gruppen der oprettede Glas- & Keramikskolen på Bornholm i 1997, og desuden var Maibritt medstifter af Arts and Crafts Association Bornholm, ACAB, 2002.

Der udstilles tre fjerfade. Fjer har gennemfyrre år været en kilde til inspiration for Maibritt og Pete. Fadene er blevet til i et samarbejde mellem Maibritt Jønsson og Tobias Sode – som arbejder hos Baltic Sea Glass og har en gedigen glasbaggrund med 20 års erfaring både nationalt og internationalt.

Skak Snitker i Albertslund Kunstforening

I weekenden den 19.-20. september kl. 14-17 udstiller Roskilde-glaskunstner Skak Snitker i Albertslund Kunstforening på Birkelundgård, Damgårdsvej 25, 2620 Albertslund. Sammen med Skak udstiller den svensk-danske billedkunstner Maria Ytterberg og fotograf Niels Dejgaard.

Skak Snitker, Objekt, 2019, pryder Kunstforeningens invitation.

Kunstforeningen har denne introduktion til Skak Snitker:

”Skak Snitker fra Glasgalleriet i det gamle Gasværk på Roskilde Havn. Uddannet på Skolen for Brugskunst. Glaspustereventyret begyndte med udgangspunkt i Skak Snitkers værksted i Snoldelevgårds have. Her skaber Per René Larsen og Skak Snitker i 1977 Snoldelev Glasbrug, et af landets første. Glasovnen står i starten på græsplænen, og sammen med Niels Christian Olesen blæser de tre ’Glas ude i det blå’. Efter seks år med Snoldelev Glasbrug flyttede Skak Snitker i 1983 til København og lejede sig ind på Christiania Glaspusteri. I oktober 1987 etablerede Skak Snitker sammen med to andre glaspustere Glasgalleriet i Roskilde Gasværks bygninger. I 1991 blev han eneejer af stedet. Glasgalleriet har siden været ført videre af Skak Snitker som værksted hvor man kan følge arbejdet med den varme glasmasse. Snitker laver både brugsglas i serier, unikafade og -skåle samt glasskulpturer. Han har udviklet en særlig teknik, kaldet strakt glas, der indebærer at det varme, bløde glas med dekorationer trækkes ud og formes før afkølingen.”

En vase i strakt glas af Skak Snitker fra 1996, 45x48 cm. Foto: Foto Eksperten.

Afgangsudstillingen fra Bornholm

De 13 afgængere fra KADK-Bornholm, Glas- og Keramikskolen, har til den 13. september vist deres afgangsprojekter på Bornholms Kunstmuseum i Rø. Nu vises afgangsudstillingen i København hos A. Petersen på Kløvermarksvej 70 på Amager fra den 18. september med åbningstider onsdag-fredag kl. 12-18 og lørdag-søndag kl. 10-16.

Herefter splittes udstillingen op, således af glasdelen vises på Glasmuseet Ebeltoft fra den 9. oktober og keramikdelen vises på Clay Museum i Middelfart fra den 23. oktober.

Der er som sædvanlig udgivet et katalog med præsentation i fotos og tekst af afgængerne og med forord af keramiker Martin Bodilsen Kaldahl, lektor ved Designskolen. Kataloget kan læses på DADK-hjemmesiden. Der er i alt 13 afgængere, heraf ti på det keramiske område og tre med glas som materiale – Alexander Kirkeby, Balázs Telegdi og Anne Reimers Overbeck, henholdsvis nummer 2, 1 og 6 fra venstre på gruppebilledet ovenfor. Illustrationerne herunder er fra kataloget.

Alexander Kirkeby kalder sit projekt Regal Imagery (kongelige billeder) og viser fem glasobjekter som hver repræsenterer dele af kongelige regalier i hans fortolkning af det danske monarkis skatte. Inspirationen er hentet fra kronregalierne på Rosenborg Slot som er fyldt med mesterværker hvor hver en detalje har været absurd tidkrævende og fortæller historien om mestre der brugte deres liv på at lave dem.

Balázs Telegdi (Ungarn) kalder sit projekt Through the Scope (gennem omfanget/vidden?) og viser en række glasobjekter hvis hovedkvaliteter er usynlige for det blotte øje og kun vil åbenbare sig med bestemte teknologier. Hans mening er at illustrere teknologiernes betydning for vores opfattelse af verden og hvordan de skaber ny realiteter der gør verden mindre og udvider universet – og påvirker os til det bedre eller værre.

I marts sidste år havde den bornholmske tv-station Øens TV i udsendelsesrækken Kunst på øen en halv times interview med Balázs Telegdi i anledning af en udstilling i Galleri Rasch i Rønne.

Anne Reimers Overbeck kalder sit projekt Firn (betegnelsen for den hårde masse af sammentrængt sne i øverste gletsjerlag) og viser forskellige objekter der dels skal belyse sammenhængen med firn-isen og de smeltende gletchere og konsekvenserne heraf, og dels eksperimenterer med at kombinere det traditionelle glashåndværk med et digitalt værktøj som 3D-print. Noget som kun er i sin vorden, men som hun tror vil forandre sig og give os et nyt syn på og en forståelse for digitalt håndværk.

Venusbryster, bobler og østers

Fredag den 16. oktober kl. 17.30 inviterer Hempel Glasmuseum på champagne- og skaldyrsaften. Museumsleder Helle Simonsen fortæller først om forskellige typer af champagneglas med eksempler fra Hempels glassamling. Undervejs vil der vil blive skænket et ypperligt glas champagne: Taittinger Irroy Extra brut, Magnum. Det fremgår ikke udtrykkeligt, men det er nok her venusbrysterne serveres.

Bagefter forlægges arrangementet til museets restaurant hvor årstidens fine skaldyr sammen med udvalgte champagneserveringer fortsætter aftenens forkælelse. Der serveres friteret østers med syltet agurk og peberrod med Taittinger brut Prestige, skaldyrsfad med jomfruhummer, krabbekløer, østers, blåmuslinger, hummer, salat og dip med Taittinger brut rosé Prestige og sød og sprød æble-pannacotta med Taittinger demi sec.

Prisen inklusiv champagnepakken fra Taittinger er 1090 kroner (pris uden drikkevarer 695 kroner). Der er 40 pladser ved arrangementet, plads bestilles hos Billetexpressen.dk.

Det her afbillede glas er et tazza-champagneglas fra Bøhmen. Glasset er et farvet glas lidt i renæssancestil og med en folkloreinspireret ornamentik. Tazza er et italiensk udtryk. Man brugte glasset til hvidvin allerede i 1500-tallet, det har også været brugt til små anretninger, søde sager og frugt eller bare til pynt. Senere blev glastypen også fremstillet andre steder i Europa. I dag betragtes tazza som en af de to klassiske typer champagneglas. Flûte giver uden sammenligning den bedste champagneoplevelse, boblernes pirren i næse og svælg koncentreres i det høje slanke flûte-glas. I coupe-glasset (tazza) derimod opleves boblerne mere diffust. I Nordbøhmen var der i anden halvdel af det 19. og starten af det 20. århundrede en meget rig tradition for bemaling af glas. Disse glashistoriske oplysninger har vi fået hjælp til fra Pavla Rossini. Tak.

Kompensation til sæsonafhængige kunstnere udløber snart

Slots- og Kulturstyrelsen minder alle sæsonafhængige kunstnere om at det stadig er muligt at søge om kompensation fra ordningen Midlertidig kompensationsordning til særligt sæsonafhængige kunstnere. Der er ansøgningsfrist den 30. september. Som professionel kunstner kan man få dækket op til 90 procent af tabte indtægter i en selvvalgt periode fra enten 1. maj til 31. juli eller 1. juni til 31. august. Man er berettiget til kompensation hvis man eksempelvis er sanger, musiker, danser, skuespiller, instruktør, billedkunstner eller keramiker og har en sæsonafhængig indtægt i sommermånederne. Læs mere hos Slots- og Kulturstyrelsen.

 


  Glasmuseets Venner · Strandvejen 8 · 8400 Ebeltoft