Glastip Januar 2020

Glastip 7. januar 2020 – Repetitivt glas

Manifesta 2020 med svenske Fredrik Nielsen

Manifesta – Statens Kunstfonds og Statens Værksteder for Kunsts årlige fejring af design og kunsthåndværk finder sted torsdag den 9. januar kl. 16.30-23 i festsalen hos KADK, Kunstakademiet for Arkitektur, Design og Konservering, på Danneskiold-Samsøes Allé 51 på Holmen i København. Der skulle i skrivende stund være billetter (200 kroner inkl. fortæring) tilbage.

Årets tema er Original(er) – altså designere og kunsthåndværkere som går til deres felt på en original måde. Årets konferencier er kunstkritiker og kurator m.m. Mathias Kryger. Talerne er svenske glaskunstner Fredrik Nielsen, danske modedesigner Nikoline Liv Andersen, danske mode- og installationskunstner Henrik Vibskov, danske skribent og inovatør Maiken Ingvordsen*, nederlandske koncept- og installationskunstner Maarten Baas og irlandske arkitekt og designer Ron Arad.

* Maiken Ingvordsen udgav 2017 bogen Orginal(s) om kreativ virksomhed – og må således siges at have givet navn til årets Manifesta.

Kande i hvid-blå perleglasur af Fredrik Nielsen.

Fredrik Nielsen deltog i den nordiske vandreudstilling Scandinavian Glass som i 2018 blev vist på Glasmuseets Ebeltoft. For tiden og måneden ud udstiller han glasskulpturer i Galleri Jeanette Ölund i Borås i Sverige. Og herfra har vi lånt følgende beskrivelse af ham:

”Fredrik Nielsen är en av vår tids mest framstående ’rebeller’ i världen inom svenskt glas. Genom att kombinera musik, graffiti och andra element av popkultur har Nielsen flyttat fram gränserna för vad man kan göra med glas, då han är en oerhört skicklig konstnär och glasblåsare. Fredrik har en solid utbildning inom glas, med fyra års studier på Orrefors, fyra år på Pilchuck Glas of School i Seattle USA och två år på Konstakademin i Stockholm. Under utbildningen på Pilchuck växte självförtroendet och Fredrik utvecklade sin egna och unika stil. Hans känsla för det ’coola’ hade börjat. De färdiga verken är en blandning av idéer. Han är inte ute efter det perfekta, han söker det röriga och råa, något som ropar ”I was here”. Fredrik Nielsens utställningar har uppmärksammats över hela världen och hans verk finns i privata samlingar globalt. Han är även representerad bl. a. på Nationalmuseet i Stockholm, Borås Konstmuseum, samt Corning Museum of Glas i New York (ett helt rum).

Det är en stor ära och glädjefullt att få hälsa Fredrik Nielsen välkommen till Galleri Jeanette Ölund för sin andra stora separatutställning.” Jeanette Ölund.

Fredrik Nielsen i Galleri Jeanette Öland.

Fredrik Nielsen i aktion.

Genbrugsglas på arkitektudstilling - igen

Som tidligere omtalt afholder KADK, Kunstakademiet for Arkitektur, Design og Konservering, frem til den 15. januar udstillingen Works + Words, Biennale for Artistic Research in Architecture. Her er der glas repræsenteret ved blandt andre Maria Sparre-Petersen som er studielektor og ph.d.-studerende på Institut for Bygningskunst og Design med speciale inden for glas og keramik. Det handler om et projekt med 3D-printning med genbrugsglas hvor råmaterialet er glasstøv, et restprodukt fra emballagefabrikken Reiling i Holmegaard. Maria har gennem en del år arbejdet med genbrug af glas i kunstneriske sammenhænge.

Glastip har aftalt med Maria Sparre-Petersen at hun er til stede på udstillingen for at præsentere udstillingsprojektet og glasprint-projektet onsdag den 15. januar kl. 16. Det foregår i den store udstillingsbygning på Danneskiold-Samsøes Allé 51 på Holmen i København. Udstillingen er åben kl. 11-18, så man kan fordybe sig i udstillingen både før og efter.

Fotos fra udstillingen med printet glas – øverst en af installationerne, dernæst glasset set tæt på – og nederst et foto af printeren.

Ground Control med Sylvie Vandenhoucke i Ebeltoft

Fra den 18. januar til den 22. marts 2020 viser Glasmuseet Ebeltoft under titlen Ground Control den belgiske kunstner Sylvie Vandenhouckes seneste arbejder. Det er et led i museets Study-udstillinger hvor kunstnere får mulighed for at vise projekter af eksperimenterende og undersøgende karakter, samtidig med at gæsterne kan komme tæt på den kunstneriske arbejdsproces og udviklingen fra idé til færdigt værk. Udstillingen åbnes fredag den 17. januar kl. 17 af direktør Jan Mølgaard, og Sylvie Vandenhoucke vil være til stede og give en introduktion.

Sylvie Vandenhoucke er internationalt anerkendt for sine markante nyfortolkninger af den klassiske pâte de verre-teknik – en glaspasta af fint mel eller gryn tilsat bindemiddel som hun smelter sammen i en ovn til tynde, sprøde flader. Hendes metode og kunstneriske praksis er oftest minimalistisk og med forkærlighed for det abstrakte og gentagelsen. Hun arbejder både med todimensionelle værker, fritstående skulpturer og arkitektoniske elementer, og hun har de senere år især arbejdet med monokrome værker sat sammen af tusindvis af små enkeltdele. Hun beslutter på forhånd en repetitiv strategi som bestemmer opbygningen af værket, og som skaber fokus på processen og ikke bare resultatet.


Sylvie Vandenhoucke arbejder.

Et andet vigtigt aspekt af Sylvie Vandenhouckes kunstneriske praksis er interessen for lys og rum og for hvordan materialer og overflader spiller sammen med lyset og omgivelserne. Med Study-projektet i Ebeltoft arbejder hun særligt med rummet efter først at have undersøgt det med 3D-skanning med struktureret lys. En 3D-skanning med struktureret lys fungerer ved fx at belyse et objekt eller rum med et mønster af farvede firkanter, og ved derefter at analysere firkanternes form i det reflekterede billede kan man danne objektets eller rummets form digitalt.

Sylvie Vandenhoucke er uddannet ved Royal College of Art London. Hun er leder af afdelingen for glas og keramik ved Visual Arts Department ved LUCA School of Arts i provinshovedstaden Gent i Østflandern i det nordlige Belgien. Hendes værker er repræsenteret i adskillige internationale samlinger, herunder Glasmuseet Ebeltoft, hvor hun havde værker med ved udstillingen Ornament i 2016.

Samme dag – fredag den 17. januar kl. 18 uddeles Finn Lynggaards Legat 2020 af fondsbestyrelsesmedlem Tchai Munch.

Fra årsskiftet har Glasmuseet Ebeltoft i øvrigt fået ny sponsor. Det er firmaet Formuepleje, et kapitalforvalter- og investeringsrådgivningsselskab med afdelinger i Aarhus og København.

Linnea Ek Blæhr designer glasvase hos Anders Raad

Møbel- og indretningsdesigner Linnea Ek Blæhr har gennem en periode arbejdet hos glasdesigner Anders Raad og her udviklet en glasvase blæst i en træform. Blæhr Vase hedder den, og den er her ovenfor vist i en halvgennemsigtig røggrøn farve.

Blæhr Vase i interiør.

Linnea Ek Blæhr er uddannet på den jyske professionshøjskole VIA, og hun er tilknyttet dels produktdesignbureauet New Works og dels tegnestuen Norm Achitects. Hendes hovedområde er møbeldesign kombineret med indretning, hun arbejder meget detaljeret og konceptuelt og med øje for det skulpturelle og materialernes taktilitet.

Der foreligger denne videooptagelse af arbejdet med vasen i værkstedet hos Anders Raad på Travebanevej i Charlottenlund. Se også Anders Raads opslag på Facebook.

Her et foto fra Anders Raads værksted hvor vasen blæses i en udskåret træform. Foto Anne-Sophie Rosenvinge, New Works.

Statens Kunstfond

Statens Kunstfond har nu fået nyt Legatudvalg for Kunsthåndværk og Design for perioden 2020-2023. Tekstildesigner Anne Damgaard er formand, og de to øvrige medlemmer er designer Øivind Alexander Slaatto og møbeldesigner Hans Sandgren Jakobsen.

På området Kunsthåndværk og Design har Statens Kunstfond desuden et Projektstøtteudvalg som er valgt for 2018-2021, og som består af formand, museumsinspektør for kunst ved Museum Sønderjylland Anne Blond, keramiker Ane Fabricius Christiansen, tekstildedesigner Lisbeth Friis, smykkedesigner Janne Krogh Hansen og kommunikationsdesigner Mads Quistgaard.

Karin Mørch i Paris, Bruxelles og London

Glaskunstner Karin Mørch fortæller at hun har haft travlt med at fremstille og forsende værker til et par udenlandske messer. Hun har indgået samarbejde med Clara Scremini Gallery i Paris, og galleriet skal have en god håndfuld værker fra serien Amorphous med på BRAFA ArtFair 2020 som foregår i Bruxelles fra den 26. januar til den 2. februar.

Værk fra serien Amorphous – amorf, uden form eller med ubestemmelig form…

Og sammen med Vessel Gallery i London har hun nogle nye værker i serien Line (linje) med på Crafts Council-messen Collect 2020 som finder sted i London fra den 27. februar til den 1. marts.

Big Pink Line, H:36 x W:42 x D:11cm, 2019, foto Ole Akhøj.

Gæstelærere hos Anla Glas

Glasmaleri af Joseph Cavelieri

Anla Glas’ kursusprogram 2020 indeholder blandt andet kurser med Joseph Cavelieri i moderne glasmaling og tiffany-teknik, Angela Jarman i glasstøbning i lost wax og Alison Lowry i patê de verre.

Christine Bové værkstedsformidler på Holmegaard Værk

Glastip har tidligere fortalt at glaskunstner Bjørn Friborg er ansat som hyttemester på det kommende Holmegaard Værk i Fensmark. Samtidig flyttede han ind i skolelængen, det sidste hus på Glasværksvej bag glasværket. Nu har han fået en nabo – glasdesigner Christine Bové – som er flyttet ind ved siden af efter at hun er blevet ansat som værkstedsformidler i både glashytten og keramikværkstedet på det fremtidige museum, oplevelsescenter og undervisningssted. Her skal hun formidle håndværkene til besøgende skoleklasser og andre gæster. Frem til åbningen en gang i foråret arbejdes der på apteringen af værkstederne, og tidsplanen skulle efter sigende holde. Der er dog endnu ikke meldt en åbningsdag ud.

Lampe fra værkserien Coastlines / Light Landscape ved afgang 2019.

Christine Bové er bachelor fra Bornholmerskolen i 2015 med en afgang med nogle særegne skulpturelle lamper. Se et opslag herom på kadk.dk. Og kandidat fra Designskolen i København i 2019 med værkserien Coastlines / Light Landscape – også lamper eller lysskulpturer, nu med strandformer (sandbølgemønstre) i glasset – ’lyslandskaber' inspireret af og tilført mineraler fra Dueodde-strand på Bornholm.

”Den lysegrønne farve glasset har, henviser til det bløde, komplekse lys fra det tidlige forår, mens den mønstrede overflade er inspireret af strukturen der skabes i strandsandet af de kolde, stærke vinde; en repetitiv struktur opstået når de lettere mineraler transporteres fremad, mens de tungere efterlades, så det overordnede udtryk organiseres i et sammenhængende, taktilt reliefmønster. Formen på lampen er lavet så teksturen understreges og komplementeres. Lampens bund er af langsomt voksende dansk eg med en let rød nuance der supplerer det grønne i glasset. Basen kontrasterer glasset både i farve, tekstur og emne. Der skabes derved i helhed et behageligt og interessant stykke funktionel kunst.” Som hun skriver på et Facebook-opslag.

Christine Bové betegner sig selv som produktdesigner der arbejder med unika såvel som industrielt design i glas og andre materialer. Hun har specialiseret sig i at lave gipsforme til både blæsning og støbning, og desuden arbejder hun med keramik, grafisk design, smykkedesign og illustrationer. Og så leger hun med sprogets finurligheder når hun laver sine ’ordkløverfugle’ på dekoreret glasplade, som fx denne isvaffelfugl.

 

Glastip 21. januar 2020 – Groovy Glass

Emaljedekoreret glas i Glashistorisk Selskab Aalborg

Glashistorisk Selskab Aalborg*1976 afholder onsdag den 22. januar kl. 19.30 klubaften på biblioteket i Medborgerhuset, Rendsburggade 2 i Aalborg, med emnet emaljedekorerede glas fra Holmegaard Glasværk.

Glas på Art Herning

Der er måske flere med på Art Herning, men i hvert fald har Bettina Køppe med sit bornholmske galleri Køppe Contemporary Objects en håndfuld kunsthåndværkere med – de tre fremtrædende keramikere Bodil Manz, Micheal Geertsen og Pernille Pontoppidan Pedersen samt to glaskunstnere, den yngre Morten Klitgaard og den ældre Per-René Larsen. Art Herning foregår den 24.-26. januar – fredag kl. 14-19, lørdag og søndag kl. 11-17. Entré 80 kroner,

Morten Klitgaard, ORO, 36 cm x 30 cm, blæst og varmt formet glas. Foto Dorte Krogh.

Jazz og et glas i Glasgalleriet

Fredag den 24. januar kl. 19.30 er der jazz hos Skak Snitker i Glasgalleriet i Gasværket Sankt Ibsvej 12 / Vindeboder 1 på havnen i Roskilde. Det er igen The Betty Quartet der er på besøg i Skaks glaspusteri, og der spilles original instrumentalmusik spændende fra lyriske og melankolske toner over groovy beats til latininspirerede numre. Der bydes dertil på et glas, og entréen er 120 kroner. Tilmelding og betaling på mobilepay 24961115. Kontakt eventuelt Pernille Jandrup på nillejandrup@gmail.com.

Faldt lige over denne video fra Glasgalleriet med Skak Snitker og Sally Xenia Christensen i færd med at lave en kande.

Fotos fra videoen om Glasgalleriet med Skak Snitker og Sally Xenia Christensen som assistent i færd med at lave en kande.

Charlottenborgs Forårsudstilling med glaskunst

Lørdag den 1. februar kl. 19-24 (udstillingen lukker kl. 22) åbner Forårsudstillingen i Kunsthal Charlottenborg på Kongens Nytorv i København. Udstillingen viser 134 værker af 70 kunstnere og kunstnergrupper. Forårsudstillingen er en af Europas store censurerede udstillinger. Gratis entré til ferniseringen.

Blandt deltagerne finder vi glaskunstnerne Stine Bidstrup, Maria Koshenkova, Annelie Grimwade Olofsson og Marie Retpen.

Stine Bidstrup fra Luftkraft-fællesværkstedet på Islands Brygge på Amager har været på flere researchture i Indien, og i den sammenhæng har hun lavet det ovenfor viste værk i serien Bifurcation (spaltning) som man kan se og læse noget mere om på denne hjemmeside.

Russisk-danske Маша Кошенкова, eller som vi skriver herovre vestpå, Maria Koshenkova, deltager med sin serie Rope som også blev vist under Mindcraft 18 i Milano forrige år og igen sidste år i Sydkorea på Cheongju International Craft Biennale under titlen Crafted Matter. Den danske deltagelse var en del af et fælles kulturår for Danmark/Korea. I forbindelse med Mindcraft-udstillingen bragte Glastip den 25. marts 2018 denne artikel om Marias glasreb og om hvordan hun har lavet dem.

Fotos fra den gamle tobaksfabrik i Cheongju i Sydkorea med Maria Kochenkowas reb-installationer.

Marie Retpen fra Davinde på Fyn – Over Sø og Land – deltager sammen med sin lokale kunstnerkollega, tekstilkunstneren Begitte Lynge Andersen med værket Et ægte bord – faktisk et bord med en opdækning hvis dele består af ”både genkendelige og sanselige, abstrakte elementer i blandt andet blæst glas og hæklet tekstil (som) virker til at være fusioneret til én symbiotisk, levende organisme. Udtrykket er på samme tid poetisk og delikat, grotesk og levende, og som beskuer kan man komme i tvivl om hvornår måltidet, organer og ekstremitet starter og slutter”. Som Marie Retpen fortæller til Glastip. Foto ovenfor viser en enkelt del af opdækningen, herunder hele bordet.

Sia Mai hos A. Petersen

Den i Sverige boende glasdesigner Sia Mai indgår nu i sortimentet i galleributikken hos A. Petersen på Kløvermarksvej 70 på Amager i København. I sin omtale heraf har møbel- og brugskunstgalleriet en kort gennem gang af Sia Mais professionelle karriere. Hun er uddannet fra Danmarks Designskole i 1994 og var året efter med til at grundlægge glasværkstedet Fragile på Islands Brygge, det der nu hedder Luftkraft. I 2006 indledte hun et samarbejde med det mindre svenske glasværk Skruf, og samtidig blev hun en del af Keramik og Glasværkstedet i Kronprinsessegade 43 i det indre København. Hun får stadig blæst sit glas hos Skruf i samarbejde med værkets glasblæsere. Privat danner hun familie med kollegaen Ole Victor.

I butikken på Kløvermarksvej forhandles glas i Sia Mais serie Picnic designet med afsæt i gamle principper for glas i husholdningen både til opbevaring og bordbrug. Priserne er fra 250 kroner.

Fotos Ole Victor og Ole Akhøj.

A Petersen-butikken har åbent onsdag-fredag kl. 12-18 og lørdag-søndag kl. 10-16, på førstesalen er der formedelst en entré på 60 kroner adgang til udstillingen Optur med formgiver- og snedkerparret Leise og Teis Dich Abrahamsen og deres indviklede, finurlige og underfundige kuglebaner.

Holmegaard Værk

TV2ØST er i gang med en ny serie reportager fra ombygningen og indretningen af det ny Holmegaard Værk med udstillinger af Holmegaard-glas gennem årene og af Næstved Museums samling af Kähler-keramik. Og dertil værksteder for både glas og keramik, anden formidling af de samme kunsthåndværk og den lokale historie – plus restaurant m.m.

Først har man bragt udsendelsen Tidsplanen holder med blandt andre direktør for Holmegaard Værk Keld Møller Hansen – hvor kameraet et øjeblik kommer forbi værkets gamle glasmosaik med en glaspuster.

Den anden udsendelse Nutidens hyttemester er med blandt andre hyttemester Bjørn Friborg som bor ganske få meter fra sit arbejde. ”Det bliver en dejlig dag når man kan mærke der er ild i ovnene igen,” siger han – her sammen med TV2ØST-værten Sille Roulund.

Den tredje og hidtil seneste udsendelse Arkæologisk trækplaster giver først et indblik i al den teknik sådan et værk kræver, dernæst fortæller kulturarvschef Kristoffer B Pedersen om udstillingen 10.000 års kreativitet som skal knytte forbindelserne tilbage i håndværkets og kunsthåndværkets historie, og endelig lægges der op til næste udsendelses fortælling om hvordan man får flyttet og udstillet den kæmpestore Holmegaard Glasværks Prøvesamling. Hele molevitten skal stilles op i en 40 meter lang og 7,5 meter høj reol foran vinduerne i dette lamge og højloftede rum.

Fotos fra udsendelserne.

Glasserien Flow fra Holmegaard

Glas med og uden stilk i mange farver fra Holmegaard-serien Flow.

Holmegaard – som ejes af Rosendahl Design Group – fortsætter lanceringen af brugsglas-serien Flow designet af husdesigner Marion Fortat. Tidligere omtalt i Glastip den 2. maj sidste år. Marion er uddannet glasdesigner og har tidligere haft eget værksted i Designer Zoo. Hun arbejder med det funktionelle og giver det en skulpturel form. I følge Holmegaard foregår designarbejdet gerne med egne hænder og mund på piben. Her et par fotos fra Holmegaards hjemmeside med Marion Fortat i glaspusteriet.

Nye glas fra Odense Glasværk

Odense Glasværk har netop lanceret en nyhed i farvede drikkeglas.

I dag arbejder der på det snart fire år gamle, nye glasværk to glasmagere på fuld tid som begge uddannet på det gamle Odense Glasværk. Derudover har værket en ung mand under oplæring og to personer i beskyttede job. Der er tale om en socialøkonomisk og almennyttig virksomhed hvor lokalerne er stillet til rådighed af Lindø Port of Odense (havnen), og ovnene er købt med en donation fra Albani Fonden.

Det oprindelige glasværk er fra 1873, skiftede i 1889 navn til Fyens Glasværk, i mange år fusionerede værket med andre værker, men i 1979 indgik værket i den store fusion af danske værker under navnet Holmegaards Glasværker.

Groovy

Groovy betyder egentlig ’vanebundet’, nu ’med på noderne’ og ’in’, og bliver i denne sammenhæng defineret som ’præget af medrivende rytmisk energi og intensitet’.


  Glasmuseets Venner · Strandvejen 8 · 8400 Ebeltoft