Glastip 14. januar 2017 – Liv med mennesker og glas
Sidst omtalte vi proces-udstillingen Udsigt-Indsigt i Officinet i Bredgade i København med glaskunstner Maj-Britt Zelmer Olsen og keramiker Sarah Oakman. Fotoet viser en lille del af udstillingen, repræsentativ for de to kunstnere, men alle de udstillede elementer fra processen frem mod det færdige spisestel får man ikke indtryk af. Udstillingen er åben til den 29. januar. Foto Sarah Oakman.
Art Outlet i Bredgade 22
Galleri Bredgade 22 i Bredgade 22 i København holder frem til den 29. januar Art Outlet – en salgsudstilling med seks kunstnere, heriblandt glaskunstner Branka Lugonja. Der er åbent torsdag-fredage kl. 14-17, lørdage kl. 12-15 plus søndag den 29. januar kl. 12-15.
Nyt glasværk ved Odense Havn
I snart lang tid har en skare af entusiaster omkring en lille gruppe professionelle glasmagere arbejdet på at skabe et nyt glasværk i Odense. Og siden maj sidste år har de knoklet med at få et værksted indrettet i en gammel værkstedsbygning i Havnegade 13 på Odense Havn. Dengang troede man at Glasværket ved Odense Havn ville være i gang sidst på sommeren, men mange teknikaliteter og formaliteter har forsinket glasværkstedets opbygning med ovne og gas- og elforsyning m.m. Der har været finansielle problemer og fondsbevillinger der skal på plads. Og man har også været ude og efterlyse brugt glasværktøj – og har blandt andet fået forme og andet fra byens gamle glasværk. Og alle mulige andre ting har man været landet rundt og lede efter.

Det ny glasværk indgår i en nonprofit-ramme i form af en socialøkonomisk virksomhed som oven i den forretningsmæssig drift af glasværk blandt andet tilbyder arbejdsforløb til borgere efter henvisning fra kommunen. Virksomheden er organiseret som et anpartsselskab med en bestyrelse bestående af gruppe lokale erhvervsfolk og de to initiativtagere Christian Frederiksen som fungerer som glasværkets projektkoordinator, og iværksætter Per Jørgensen fra DOK 5000 (et konference- og udviklingscenter i et gammelt pakhus på Odense Havn). Til glasværket er knyttet 25-30 frivillige. De der får deres daglige arbejde på værket, skal selvfølgelig have deres løn, men ellers er der inden der får noget økonomisk ud af deres engagement. Virksomhedens motto er: Vi skaber liv med mennesker og glas.
Odense er historisk en glasproducerende by, og der bor i dag i byen et antal faglærte, erfarne og kompetente glasmagere som har arbejdet på Holmegaard og i Odense. Til det ny glasværk er knyttet en gruppe af disse, og det er mindst 15 år siden de sidst har pustet glas, men de siger at det er som at cykle: Først lært, så glemmer man det ikke. Men lidt genopøvelse skal der dog til, og siden før jul har der været arbejdet med glasset, medens ovne og installationer er blevet kørt ind og testet til godkendelse.
Glasværket skal præstere en fleksibel produktion omfattende både unika-genstande og produktserier som fx drikkeglas og vaser. Produkterne skal favne bredt pris- og størrelsesmæssigt – forholdene muliggøre alt fra snapseglas til store vaser på op til 20 kg. Der satses også på lamper i større modeller som er mere krævende produkter, og som der ikke er så mange der fremstiller.
Når arbejdet rigtig kommer i gang, kan produkterne købes i værkets egen butik, hvor det også er meningen at sælge andet kunsthåndværk og design. Folkene bag værket drømmer desuden om at få andre kunsthåndværk involveret i virksomheden.
Vi vender tilbage til Odenses ny glasværk når der meldes en officiel åbningsdag ud, og vi kan skrive om hvem glasfolkene er, og vise billeder af nogle af deres frembringelser.

Glastip 24. januar 2017 – Glasmagere nu og dengang
Betina Huber i Odense

Galleri Rasmus i Ny Vestergade 9 i Odense viser frem til den 18. februar glaskunst af Betina Huber og malerier af Andrzej Kasprzak og Marianne Christoffersen. Der er åbent tirsdag-fredag kl. 13-17 og lørdag kl. 10-13. Ifølge galleriet viser Betina Huber på denne udstilling ”en række nye værker i vovede former”.
J.F. Willumsen Glaspustere på Hellerup Glasværk 1887
J.F. Willumens Museum i Frederikssund har for tiden udlånt en del billeder til en Willumsen-udstilling på AROS i Aarhus, og på de tomme pladser på væggene hjemme i Frederikssund kan man i perioden fra den 25. januar til den 11. juni se værker som ellers er i depot – heriblandt museets nyindkøbte og nyvaskede maleri Glaspustere på Hellerup Glasværk fra 1887.

Museet viser i samme periode særudstillingen Skæve streger med værker fra J.F. Willusens omfattende grafiske produktion. Museet findes på adressen Jenriksvej 4, og der er åbent tirsdag-søndag kl. 10-17.
Karin Mørch i Herning
Københavnske Galleri Bredgade medbringer i år blandt andet værker af glaskunstner Karin Mørch på messen Art Herning den 27.-29. januar. Det er Østergade 37, entréen er 80 kroner, og der er åbent fredag kl. 13-19 og lørdag-søndag kl. 11-17.
Mere om Odenses ny glasværk
I omtalen sidst af det ny glasværk i Odense, fik vi ikke nævnt at TV2 FYN for nylig bragte et indslag herom – mest en notits, men efterfulgt af seks minutters interview med Niels Andersen som for nylig udgav bogen* om marmoreret glas fra Fyens Glasværk som lukkede i 1990 – udsendelsen er illustreret af optagelser fra arbejdet på værket.
Susanne Outzen fra Næstved Museum har i sin blog suppleret med en bemærkning om at der i Holmegaard Glasværks Prøvesamling findes mange glas produceret på Fyens Glasværk både fra tiden da glasværket i Odense hørte under Kastrup Glasværk og efter fusionen i 1965. Og så har hun fundet et maleri frem af glasværksarbejdet i Odense for hundrede år siden - signeret E. Schneider 1911.

* Se glastip 9. november 2016.
Glasposten januar 2017
Glasmuseets Venners medlemsblad Glasposten nr. 1, 2017, bringer noget af en bøhmand på forsiden. Det er de mexicanske brødre Einar og James de la Torre der fabulerer og forarbejder farverigt glas til et ’vildt’ univers af figurer, billeder og opsatser. Det virker som en antitese, men titlen på deres udstilling på Glasmuseet Ebeltoft fra den 4. februar til den 28. maj er Dovenskab! Udstillingen indgår i et tematisk udstillingssamarbejde mellem syv midtjyske museer om udstillinger om ’de syv dødssynder’. Og som følges af diverse arrangementer på glasmuseet som vi sikkert vender tilbage til.
Glasmuseets Venner har to udlandsture på programmet i år – i maj til Belgien og det nordlige Frankrig og i oktober til det sydvestlige Polen. Beskrevet af de to rejsearrangører, henholdsvis Jan Kock og Pavla Rossini. Også en indenlandsk tur har foreningen arrangeret – den 7. april til Holstebro (Holstebro Kunstmuseum med dødssynden Grådighed) og Viborg (Skovgaard Museet med dødssynden Stolthed) samt et besøg hos Clara Lundby i Claras Glasfantasi i Mejrup.
Endelig har Annalise Krogh og Hanne Werner fra Østdanmark Gruppen et tilbageblik på sidste års European Glass Context med to udstillinger på Bornholms Kunstmuseum og Grønbechs Gård samt udstillingen Glas på bornholmsk på Gudhjem Museum.
Ny glasteknologi - med ild i

Med ny glasteknolig kan man nærmest sætte ild til facaden. Kansas, USA, har fået et nyt museum – Prairiefire – hvor man i glasfacaden forsøger at genskabe oplevelsen af de gentagne præriebrande i dette nedbørsfattige område. I facaden er der brugt såkaldt 'dichroisk' glas – egentlig er det en folie eller coating - som også Henning Larsen Architects har brugt på kulturhuset Harpa i Reykjavik. Glassets dichroiske egenskaber får glasset til at skifte farve afhængig af synsvinklen fordi det reflekterer lysets farver i et andet spekter end det hvori de modtages. Se mere hos Glasindustrien.

Glastip 28. januar 2017 – Glas etc
design ETC
Nyhedssitet Kunsten.nu har fået en søskende i form af en hjemmeside og et ugentligt nyhedsbrev – design ETC – og nyhedsbrevet er hidtil udkommet to gange. Det er gratis, fænomenet er støttet af Statens Kunstfond, redaktøren er skribent og kurator Charlotte Jul, redaktionen holder til hos Statens Værksteder for Kunst i København, og det beskriver sig selv som en ”kanal til kunsthåndværk og design i Danmark. Vi formidler området med kritik og kærlighed – viden og indsigt.” Tilmelding til nyhedsbrevet her.

design ETC bringer nyheder, anmeldelser og portrætter m.v. – hidtil har det ikke handlet om glaskunst, men det kommer nok.
Genbrugsglas i kunsthåndværk og design
Lektor på Kunstakademiets Designskole og indtil nu ph.d.-studerende på Institut for Produktdesign samme sted Maria Sparre-Petersen forsvarer tirsdag den 31. januar kl. 13-16 sin ph.d.-afhandling Recycle. About Sustainability in Glass Craft & Design (Genbrug – om bæredygtigt glashåndværk og -design).
Vi citerer fra projektets resumé: ”Dette ph.d.-projekt er gennemført for at bidrage til bæredygtig udvikling inden for fagfeltet glaskunsthåndværk & glasdesign under hensyntagen til kravet om æstetisk nyskabelse. De centrale problemstillinger der undersøges igennem projektet, handler således om hvordan introduktion af bæredygtige principper i kreative processer kan medvirke til udvidelse af æstetiske mulighedsrum, og hvorledes glaskunsthåndværk og glasdesign kan bidrage til bæredygtig udvikling.”
Ph.d.-forsvaret foregår på KADK på Holmen i København i Auditorium 2 (nordenden af Meldahls Smedie), Danneskiold-Samøes Allé 51. Der er offentlig adgang til forsvaret som foregår på engelsk. Efter Marias fremlæggelse, som tager en lille time, er der indlæg fra medlemmer af bedømmelseskomiteen – Kevin Petrie, professor i glas og keramik på University of Sunderland, UK, Anne-Louise Sommer, museumsdirektør ved Designmuseum Danmark, og Thomas Binder, professor på Afdelingen for Produktdesign på Designskolen.

Maria Sparre-Petersen, foto Designskolen
Maria Sparre-Petersen med på Biennalen for kunsthåndværk og design
Maria Sparre-Petersen er i øvrigt den eneste (så vidt vi kan se) glaskunstner blandt de 27 udvalgte personer/projekter til årets Biennale for kunsthåndværk og design som vises i Museumsbygningen i København den 4.-27. maj.
Dovenskab
Temaudstillingen Dovenskab med de mexicanske brødre Einar og Jamex de la Torre på Glasmusset Ebeltoft åbner fredag den 3. februar kl. 17. Udstillingen åbnes af Mexicos ambassadør i Danmark José-Ignacio Madrazo.
Udstillingen er en del af udstillingsrækken DE SYV DØDSSYNDER i et samarbejde mellem syv midtjyske kunstmuseer og Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017. Udstillingen kan ses til den 28. maj.
Lørdag den 4. februar kl. 13 kan man møde kunstnerne ved en Artist Talk i udstillingen – arrangementet foregår på engelsk. Det er gratis når entréen er betalt.
’Dovenskab’ hedder på engelsk ’sloth’, og man kan forberede sig på foredraget med en engelsk Wikipedia-artikel om denne dødssynd som blandt andet beskriver den dovne person som en der lader Guds gaver ligge ubrugte hen. Sloth udtales ’sləʊθ’ eller ’slɔθ’ på henholdsvis engelsk og amerikansk.