Glastip Februar 2021

Glastip 28. februar 2021 – Lynggaards Legat til Tobias Sode

Rettelse

I sidste nummers omtale af endnu en dansk glaskunstner repræsenteret i Homo Faber guiden havde Jonas Niedermann fået mellemnavnet ’Joël’ – han hedder Jonas Noël Niedermann.

Lynggaards Legat til Tobias Sode

Finn Lynggaards Legat tilfalder i år den bornholmske glaskunstner Tobias Sode. Med den store ære følger et beløb på 20.000 kroner beregnet på videreuddannelse, og Tobias agter sig til Skotland og skolen North Lands Creative hvor han skal deltage i en masterclass med Dante Marioni. Her vil han udvikle sine kompetencer inden for venetianske glasteknikker – fortolket i et nordisk formsprog.

Tobis Sode stammer fra en glaskunstglad familie, og allerede som 17årig begyndte han at uddanne sig på Glasskolan i Kosta i Sverige. Siden har han arbejdet og suget til sig på forskellige glasværksteder rundt i Norden. Han bor i Balka, han har undervist på glasværkstedet på Bornholms Højskole, han er for tiden ansat på Baltic Sea Glass med ansvar for unikaproduktionen, og han stiler vist efter at få sit eget værksted på Bornholm.

Ovenfor ses Torben Sode i værkstedet på Bornholms Højskole, og her er han hans profilbillede fra Facebook.

Nyheden har vi fra Glasmuseets Venners medlemsblad Glasposten – se nedenfor.

Trine Drivsholm i Galleri Montan

Galleri Montan i Bredgade i København fortalte i en nyhedsmail for et stykke tid siden at man nu kan vise en række nye værker af hus- og glaskunstner Trine Drivsholm. Værkerne har på grund af corona-restriktionerne indtil nu ikke kunnet ses i galleriet, men kun på hjemmesiden, hvorfra de selvfølgelig også kan købes. Der er tale om tyve værker i serien Botanical Structure i forskelle blege grå, blå, rosa, grønne og hvide farver. I skrivende stund er de syv af værkerne solgt. Priserne svinger mellem 4000 og 34.000 kroner. Her ses den dyreste – Botanical Structure Green II.

Backhaus-Brown fejrer åbning med 20 procent rabat

Vi er så glade for at vi igen kan åbne, og lægger hårdt ud med 20 procent på 1. sortering fra mandag den 1. til den 14. marts, skriver Nanna Backhaus og Andrew Brown fra deres glasværksted på Hundested Havn.

Nyt fra Odense Glasværk

Corona-nedlukningen har ramt Odense Glasværks økonomi hårdt. De to butikker på havnen og i centrum af Odense har været lukket i januar og februar, og man har kun haft en meget beskeden indtægt. For at reducere udgifterne har man nedlagt stillingen som direktør, og Per Jørgensen er ophørt som direktør den 18. februar. Da virksomheden som ApS formelt skal have en direktør, varetager projektleder Peter Sabro nu ved siden af sine hidtidige opgaver funktionen som direktør – for Kunsthåndværkerhuset Glasværket som man nu har skiftet navn til – jævnfør planerne om at invitere flere slags håndværk inden for som omtalte i sidste Glastip.

De økonomiske vanskeligheder skyldes også at Odense Kommune ikke under corona-lukningen har visiteret borgere til aktivering på den socialøkonomiske virksomhed som udgør en væsentlig del af projektet. Når der igen kan komme kunder i butikken og dermed også borgere i aktivering, går Glasværket i dialog med Odense kommune, således at man kan fortsætte det sociale arbejde som værket hidtil har haft pænt god succes med.

Butikken åbner tirsdag den 2. marts, men det bliver kun butikken i Havnegade 13. De frivillige har rømmet butikken i Flakhaven og samtidig sørget for at butikken og showroomet på havnen står flot til åbningen. De frivillige står for butiksdriften og logistikken, herunder pakning til webbutikken og til et stigende antal erhvervskunder.

Karina Malling i Officinet

Danske Kunsthåndværkere og Designere planlægger i organisationens udstillingsrum Officinet i Bredgade 66 i det central København i perioden fra den 9. marts til den 5. april at vise udstillingen Kredsløb med glaskunstner Karina Malling. Udstillingen er en samling af værker der viser glasset fra dets oprindelse hen imod en ny materialitet, værkerne ’efterligner’ mineraler, geologiske lag og stenarter, eller råglas som det forekommer i naturen. Ved at arbejde med glasset fra bunden er Karina Malling i stand til at skabe nye teksturer, farver og udtryk, og på den måde åbne for en anden visuel fortælling om glas end den vi kender. Karina Malling fortæller:

 

”Jeg tilsætter sandet forskellige kemikalier for at opnå forskelligartede udtryk. Jeg er optaget af den proces hvor selve glastilblivelsen sker; i glasovergangen hvor råmaterialet går fra at være en fast substans til en flydende masse til at ’sætte’ sig til glas. I den proces sker der ting i materialet som rykker grænserne for hvordan glas kan se ud. Den åbner også for en ny materialitet fordi glasset befinder sig i yderområderne af selve glasovergangen. Det vil sige at det ikke ligner glas som vi kender det, men snarere naturligt forekommende glas, stenarter, mineraler osv.”

 

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Aarhus Kommune og Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond. Officinet har normalt åbent torsdag-fredag kl. 12-16, og der er gratis entré, men grundet visse omstændigheder står det endnu hen i det uvisse hvordan åbningen bliver, og om og hvornår man kan møde Karina i udstillingen.

Karine Malling tog afgang fra Designskolens afdeling på Bornholm i 2016 med projektet Transcendens hvor hun også udforskede glassets mangeartede fremtrædelsesformer gennem eksperimenter med smeltet sand tilsat andre jordarter og forskellige oxider. I 2017 fik hun et arbejdslegat fra Statens Kunstfond. Katrine Malling holder til i Aarhus, nærmere bestemt Spor 1 på Godsbanen. Når hun blæser glas, lejer hun sig ind rundt omkring. Især på værkstedet på Glasmuseet Ebeltoft.

Objekt fra Karina Mallings soloudstilling Kredsløb.

Jim Lyngvild går Solo på Holmegaard Værk

Holmegaard Værk regner med den 13. maj at åbne udstillingen Jim Lyngvild SOLO – ”med Danmarks pt. mest kontroversielle designer og kreative personlighed i centrum” som museet formulerer det. På udstillingen præsenteres et stort og bredt udsnit af Jim Lyngvilds kunst og kunsthåndværk. Blandt andet vises en over tre meter høj buste af Dronning Margrethe, andre skulpturer, store unikasmykker og overdådige kjoler. Desuden en serie af religiøse billeder fremstillet specielt til Holmegaard Værk – fra ånder og overtro til folketro, asatro og kristendom.

”Det her er den første udstilling der beskæftiger sig med alt hvad der er inde i mit hoved. Hvis man har set noget af det jeg har lavet før, så har man overhovedet ikke set det her. Det er helt nyt. Jeg viser hele pærevællingen på én gang,” siger Jim Lyngvild i museets pressemeddelelse.

Det i Glastip-sammenhæng mest interessante er at Jim Lyngvild i samarbejde med hyttemester Bjørn Friborg og medhjælpere har udviklet en serie blæste drikkeglas. Se nedenstående fotos Bjørn Friborg og Jim Lyngvild under arbejdet med drikkeglassene. Når udstillingen åbner, kan glassene købes i museumsbutikken. Udstillingen kan ses året ud.

62 glaskunstnere udvalgt il EGC 2021

Kuratorerne har nu udvalgt de glaskunstnere der skal repræsentere de 31 europæiske lande der deltager i dette års European Glass Context på Bornholm – henholdsvis Bornholms Kunstmuseum og Grønbechs Gård – til september. Hvert land er repræsenteret af en til tre glaskunstnere. For Danmarks vedkomme er det Mette Coldberg og Maria Koshenkova. Desuden er Jonas Noël Niedermann fra Holmegaard Værk udvalgt som den ene af de to repræsentanter for Schweitz. Se alle de udvalgte samt kuratorerne.

Nyt Hempel Glasmuseum fra 2022

Hempel Fonden har bevilget 23 millioner kroner til en større modernisering af Hempel Glasmuseum i Odsherred som skal stå klar ved sæsonstarten 2022. Man har valgt det tyske designbureau Atelier Brückner til at stå for nyindretningen og det overordnede design af museet. I en pressemeddelelse fortæller fondsbestyrelsens formand Thomas C. Thulstrup og museumsleder Helle Simonsen at det ny udstillingsdesign er et led i en ambitiøs strategi om mere spændende formidling af både selve huset, grundlæggeren J.C. Hempel og glassamlingerne. Der skal også mere fokus på den årlige uddeling af Hempels Glaspris, og desuden er ambitionen at udvikle stedet til det kulturhus og samlingssted for Odsherred som J.C. Hempel drømte om.

Skitse til en del af det ny Hempel Glasmuseum som skal stå klar i 2022.

Det er planen at detailplanlægningen foregår i år frem til sæsonslutningen, og at selve arbejdet på museet går i gang efter efterårsferien.

I øvrigt har Hempel Fonden besluttet fra i år at hæve det beløb der følger med glasprisen, til 100.000 kroner.

Glasposten 1 – 2021

Som nævnt ovenfor bringer seneste nummer af Glasmuseets Venner (Ebeltoft) nyheden om Finn Lynggaards Glaspris til Tobias Sode.

Nyheder om ture og arrangementer er der ikke nogen af, og museet er jo lukket. Noget der skulle være åbnet i januar, er en ny udstilling i serien The Study hvor museet giver glaskunstnere mulighed for at eksperimentere og vise idéer frem for publikum. Når den forhåbentlig snart åbner, får vi mulighed for at se udstillingenMargueritruten – et ægte menneske har flere rum med glaskunstner med mere Marie Retpen og hendes kunstnerfælle gennem flere projekter, tekstilformgiver med mere Birgitte Lynge Andersen. Parret er fra Davinde-Birkum-egnen på Fyn (Over sø og land) hvor de tilbage i 2019 lavede et fælles, hovedsageligt udendørs projekt til en lokal kunstfestival, og sidste år havde de en udstilling i et københavnsk galleri. Begge dele omtalt i Glastip – 2019 og 2020.

Margueritrute-udstillingen er en serie installationer i forskellige materialer og med forskellige udtryk, og de to kunstneres fortolkning af Margueritrute-fænomenet er meget anderledes og bredere end det smukke og det yndige det ellers betegner. I udstillingens rum præsenteres med kunstnernes egne ord ”forskellige lag vi som mennesker kan indeholde: Der er rum vi med glæde viser frem, dem ingen normalt får at se, og dem hvor vi viser mere end folk egentlig har lyst til at se.”

I Glasposten er det museumsmedarbejder Pia Strandbygaard Bittner der skriver om udstillingen og de to kunstnere. Planen er nu at udstillingen kan ses i april og maj.

Bestyrelsesmedlem Jan Kock har to artikler. Den ene om en nys udkommet bog om svensk studioglas i de seneste 50 år. Den anden er et portræt af den musikalske glaskunstner og -pioner Skak Snitker fra Glasgalleriet i det gamle gasværk på Roskilde Havn. Bladets stærkest illustrerede artikel med ti fotos på to sider.

I øvrigt giver bladet ordet til nogle af foreningens medlemmer. Dels Hans Ringmacher og Annette Bjerre som fortæller om alt det gode de frivillige gør – og det sjove de oplever – og selvfølgelig så de gerne nogle flere ’kolleger’. Dels Lone og Carsten Willadsen der fortæller om deres interesse for og samling af glas.

Vi slutter lige af med en ’håndstand med gevækster’ – eller hvad vi skal kalde det – af Karen Nyholm. Fra hendes Facebook. Og vi tager lige en variant.

Og ligeledes fra Facebook dette fad af Bente Sonne med noget godt fra havet.


  Glasmuseets Venner · Strandvejen 8 · 8400 Ebeltoft