Glastip Februar 2020

Glastip 3. februar 2020 – Glas på museum

Erna Møller på Carl Nielsen Skolen

Ribe-glaskunstneren Erna Møller udstiller på Carl Nielsen Skolen på Lumbyvej 64 i Nørre Lyndelse syd for Odense. Det er måneden ud i skolens åbningstid hverdage kl. 8-14. Erna udstiller sin glaskunst sammen med malerier og vægskulpturer af kunstnerparret Lotte Horne og Finn Storgaard.

Erna Møller har forretningen Ribe Glas med værksted og galleri/butik i Hans Tavsens Hus – et gammelt og spektakulært hus på Torvet 17 i Ribe. Hun arbejder med ovnformet glas som hun har tilegnet sig ved learning-by-doing og inspiration fra udenlandske kunstnere. Hun arbejder også med andre materialer, blandt andet keramik.

Carl Nielsen Skolen er en folkeskole i Nørre Lyndelse i Faaborg-Midtfyn Kommune. Skolen er opkaldt efter komponisten Carl Nielsen som er født og opvokset i området. Den stedlige Kunstforeningen Carl Nielsen af 1977 holder fire-fem årlige udstillinger på skolen.

Anders Raad på Københavns Museum

Fredag den 7. februar åbner Københavns Museum i Stormgade 18 (skråt over for Nationalmuseet) i et nyindrettet hus fra 1894 der tidligere har huset Overformynderiet og kommunale børneværns- og boligkontorer. Tidligere lå museet på Vesterbrogade og var tidligere også kendt som Københavns Bymuseum.

Københavns Museum på hjørnet af Stormgade og Vester Voldgade. Foto Kim Ahm.

Indgangspartiet. Foto Københavns Museum.

Inden for indgangspartiet ligger bygningens imposante trappeopgang, og den er ved nyindretningen forsynet med en 11 meter høj stander med en lysinstallation designet af designfirmaet ForTheLoveOfLight.

Til denne lysinstallation har glasdesigner Anders Raad, Charlottenlund, fremstillet nogle store runde glasplader. ”Glaspladerne er,” forklarer Anders Raad, ”lavet som i gamle dage hvor man slyngede fade ud og derefter skar glasset til vinduer. Pladerne er lavet imod alt hvad man som glaspuster ellers prøver at undgå, tykt og ujævnt glas, masser af bobler lavet med bagepulver, og store ujævne puntelmærker. Alt det der gør det spændende at belyse og kikke på.”

”Det kan måske være at vi ses til åbningen?” spørger Anders Raad i sin mail til Glastip. Og det kan da sagtens være, der er nemlig fri adgang den dag til det nyåbnede museum med udstilling om Københavns historie fra istidsjægerne og vikingetidens bosættelser over pest og brande til nutidens Christiania, samt museets første særudstilling Byen i det bedste lys om kunstneren Paul Fischer. Åbningsdagen åbner dørene kl. 14.30, fra kl. 15 er der først taler og optræden og dernæst musikalsk underholdning til ved lukketid kl. 19.

Museet ønsker ikke (andre) billeder inde fra museet offentliggjort inden åbningen, så vi vender tilbage med foto af Anders Raads del af udsmykningen.

Apropos Anders Raad

Glasdesigner Anders Raad og hans gode værkstedsnabo, keramiker Christian Bruun holder torsdag den 20. februar kl. 17-21 nytårskur i værkstederne på Traverbanevej 12 i Charlottenlund. Det er især møntet på fagfæller, men mon ikke værterne kan goutere nogle ’kunsthåndværkstosser’ hvis bare de kommer med godt humør og giver besked om deres komme af hensyn til serveringen.

Svensk projektstøtte til Maria Bang Espersen

Hvad der svarer til den danske Statens Kunstfond, det svenske Konstnärsnämnden, har bevilget glaskunstner Maria Bang Espersen en projektstøtte på 198.000 svenske kroner til et projekt med titlen Nordiske Mytologier. Hun skal studere keramik- og glassamlinger rundt omkring i de nordiske lande og samle inspiration til en række skulpturer. Det skal munde ud i en udstilling, men hvor den vil blive vist er endnu uvist.

Billedet viser et af Maria Bangs første udkast til projektet.

Maria Bang og hendes amerikanske mand Max Syron har boet midt i Glasriket siden i sommer, og Maria har studio på The Glass Factory. Lige nu er hun dog i Detroit, Michigan, hvor hun i fem uger med støtte fra Statens Kunstfond har et ophold (residency) på det stedlige College for Creative Studies, og hvor hun arbejder med et projekt om både fysisk og konceptuel transparens.

Det flygtigt fastholdte – igen

Som i sidste Glastip omtalt, deltager installations- og glaskunstner Steffen Tast med en lysinstallation, ja faktisk et par stykker, på udstillingen Det flygtigt fastholdte i Svendborgs Kunstbygning SAK. Dels en lysinstallation med glasstykker som han kalder Frozen Rain, men som ikke så godt lader sig fotografere. Og dels et ovalt spejl – De-light #28.



Adressen er stadig Vestergade 31, udstillingen varer måneden ud, og der er åbent tirsdag-søndag kl. 11-16. Entré 50 kroner.

Glastip 10. februar 2020 – Glastendenser

Michael Kofod i Æglageret

Glaskunstner Michael Kofod fra Odsherred udstiller til og med den 16. februar eksempler på sit ovnformede glas på VK20 i Æglageret, Lindevej 6 i Holbæk. Åbent tirsdag-fredag kl. 11-17, lørdag kl. 11-14 og søndag kl. 13-16. Gratis entré.

VK20, Vestsjællands Kunstudstilling 2020, er Holbæk Kunstforenings årlige censurerede udstilling. I år har der været 149 ansøgere med i alt 800 værker tilmeldt, og Michael Kofod er blandt de cirka 35 udvalgte kunstnere.

Foto fra udstillingens fernisering med Michael Kofods fade med titlerne Fleezy Clouds 1, 2 og 3. De ’uldne skyer’ skal ligne små lammeskyer der i flere lag driver over havet. Set oppefra.

Kort fortalt har fadene været gennem syv brændinger, først seks fusinger (sammensmeltninger) og sidst en slumping (formning). Den lidt længere version lyder at flere lag glas i forskellige farver er brændt på en måde, så det lyse glas frigøres og arbejder sig op gennem glaslagene og danner skyerne. Og at skyggerne og nuancerne opstår kemisk fordi der bruges farver som normalt ikke kan arbejde sammen. Men allerførst er glasset brændt med vand og krakeleret for at gøre det porøst. Glassets gennemsigtighed skaber dybde og 3D-effekt ned gennem ’skyerne’.

Første udfordring er at balancere farverne (kemien), så det hele ikke bare bliver en grå plamage, og den næste er at styre brændingens temperatur og varighed præcist, så glasset får det ønskede udtryk inden for et ganske lille spekter.

Æglageret var oprindelig en filial af den i sin tid store danske og siden hedengangne Odense Ægforretning. Huset rummer dels et ægmuseum og er derudover ramme for Holbæk Kunstforenings udstillinger og kunstbutik.

Michael Kofods glasvirksomhed Micko finder man på Søgårdsvej 8 i Gelstrup ved Egebjerg cirka ti kilometer syd for Nykøbing Sjælland – hvor man også i sommerhalvåret finder Galler i 3G som Michael Kofod driver sammen med sin kone, billed- og smykkekunstneren Dorte Kofod.

Michael Kofod kan også ses til udgangen af marts i Kunstmejeriet, Støvlebækvej 1A i Slagelse, torsdag-søndag, og fra 1. maj til udgangen af juni i Købmandsgården, Algade 11 i Skælskør, tirsdag-fredag kl. 11-17, lørdag kl. 10-13.

Glasheksen i Gallery ArtTour

Gallery ArtTour i Slotsarkaderne 109 i Hillerød fejrer fredag den 14. februar valentinsdag med åbning af en udstilling med de ti kunstnere tilknyttet galleriet med værker med dagens temaer kærlighed og hjerte. Ferniseringen er kl. 15-18 med lidt servering og musikalsk underholdning. Der udstilles blandt andet billedkunst, skulpturer, smykker og glaskunst. Det sidste står Glasheksen Lone Fruergaard Larsen for. Åbningstider mandag-fredag kl. 12-17, lørdag kl. 10-14 og søndag kl. 11-15.

Ida Wieth udvalgt til Tendenser i Norge

Danske Kunsthåndværkere & Designere. DKoD, skriver i et nyhedsbrev at glaskunstner Ida Wieth fra Ebeltoft/Aarhus er en at tre udvalgte danske kunsthåndværkere til biennalen Tendenser, en udstilling med samtidigt kunsthåndværk som i år har fået titlen Earth, Wind, Fire, Water. Udstillingen vises fra den 28. marts til den 14. juni i Moss i Norge med fernisering på åbningsdagen kl. 14.

Tendenser har siden 1970 været en vigtig begivenhed for kunsthåndværket i Norge og Norden. I år er der for første gang deltagere fra både Danmark, Sverige, Finland, Island og Norge. Udstillingen er blevet til i samarbejde med det nordiske netværk af kunsthåndværkerorganisationer, Nordic Network of Crafts Associations, med danske DKoD, islandske HANDVERK og HÔNNUN, de svenske Konsthantverkscentrum og Konstnärernas Riksorganisation, de norske Kunsthåndverkere og Norwegian Crafts samt finske ORNAMO.

Udstillingen er støttet af Nordisk Kulturfond og Kulturkontakt Nord, og den danske deltagelse er støttet af Statens Kunstfond. Under udstillingen holdes der den 2.-3. juni et seminar og herunder lanceres udstillingskataloget.

Plakat for udstillingen Tendenser.

Kurator Randi Grov Berger har rejst rundt i de nordiske lande og udvalgt cirka 20 kunsthåndværkere: Hildur Bjarnadóttir (IS), Ebba Bohlin (SE), Fellesskapsprosjektet å Fortette Byen (NO/Sápmi), Alma Heikkilä (FI), Karoline Hjorth & Riitta Ikonen (NO/FI), Guðjón Ketilsson (IS), Stian Korntved Ruud (NO), Ivana Králíková (CZE/SE), Valentin Manz (DE/NO), Britta Marakatt-Labba (SE/Sápmi), Pekka Paikkari (FI), Brynjar Sigurðarson & Veronika Sedlmair (IS/DE), Hedvig Winge (NO) og Charlotta Östlund (SE/FI) samt tre danske deltagere: møbeldesigner m.m. Kasper Kjeldgaard, keramiker Louise Sidelmann og glaskunstner Ida Wieth. Se DKoD’s medlemsprofil for Ida Wieth.

Glastur Fyn-Jylland i april

Glasmuseets Venner arrangerer den 18. april en tur rundt på Fyn og i Jylland med glas m.m. på programmet. Turen foregår per bus, og udgangspunktet er Ebeltoft og Aarhus, men for østfra kommende deltagere er der mulighed for stige på i Odense og af igen i Horsens.

Første stop er Odense Glasværk hvor glaspusterne vil fortælle og demonstrere. Derefter er der frokost, som er inkluderet i prisen, og turen går videre til Galleri Søhuset i nærheden af Engelsholm Slot ved Vejle. Her bor Vibeke Skov som laver små og store farverige billeder og figurer i ovnformet glas. Derefter går turen lidt nordover til Hedegård ved Ejstrupholm. Her har Aksel Østergaard Jensen sin glashytte hvor der blæses og støbes brugsting såvel som kunstværker. Om muligt besøges også naboerne, keramikerparret Nina Lund og Jean-Francois Thierion.

Turen arrangeres af Jørn Bech og Jan Kock, prisen inkl. frokost er 700 kroner, tilmelding senest 20. marts. Se hvordan i turbeskrivelsen på venneforeningens hjemmeside.

På vej til Detroit

Glaskunstner Stig Persson sender denne og endnu en skulptur til Habatat Galleries i Detroit i Michigan, USA, hvor de skal indgå i den 48. Annual International Glass Invitational Award Exhibition Glass 48 - Glass after Dark fra den 23. april til den 3. juli.

Glaskunstnerparret Nanna Backhaus og Andrew Brown fra Glassmedjen i Hundested, som netop nu sammen med deres Egeværk-partnere er til stede på Florida-udstillingen Art Palm Beach, er også på vej til Glass 48 i Detroit med Habatat Galleries. Som er et af flere store amerikanske gallerier der hjælper glaspusterne og snedkerne fremad på deres internationale togt med vikingeskibene.

GAS-konference i Småland i maj – med tur til Ebeltoft

Den internationale organisation Glass Art Society, GAS, holder i år sin 49. årskonference i Glasriket i Småland i Sverige den 20. til 23. maj. Konferencens titel er Re:Generation – Innovation through Tradition, og konferencens begivenheder med demonstrationer og meget andet kommer blandt andet til at foregå på Rigsglasskolan, Pukeberg i Nybro. Sidste år forgik konferencen i Venedig med 1800 deltagere – udøvende kunstnere, kunsthåndværkere, designere, samlere, forskere, undervisere samt industrifolk. Se mere på GAS-hjemmesiden – herunder program.

Som en optakt til konferencen er der den 18. maj arrangeret en tur til og rundtur i Ebeltoft. Kl. 9 er der afgang med bus til Handrup med besøg hos Steffen Dam og Micha Karlslund. Kl. 10.30 er der tilbage på Glasmuseet først en introduktion til særudstillingen Walking in the Void med ny arbejder af det walisiske glaskunstnerpar Philip Baldwin og Monica Guggisberg (udstillingen åbner den 4. april), dernæst giver Steffen Dam en introduktion til sin faste installation på museet, og til sidst er der demonstration i glasværkstedet med hyttemester Jean Thébault and Lou-Alexandrine Le Jolivet.

Efter frokost er der kl. 13.30 en gåtur i Ebeltoft med besøg hos PUST (Christina Hellevik & Leif Møller Nielsen), NyholmCantrell (Karen Nyholm & Ned Cantrell), Ebeltoft Glas (Tchai Munch) og Møhl & Drivsholm Glas (Tobias Møhl & Trine Drivsholm). Prisen er 400 kroner. For yderligere information og eventuel tilmelding skal man kontakte Sandra Blach på Glasmuseet Ebeltoft på sfb@glasmuseet.dk.

European Glass Context 2020

De europæiske biennaler for glas og keramik, European Glass and Ceramic Context, er som bekendt nogle hvert andet år tilbagevendende symposier og udstillinger m.m. for europæisk, nutidigt glas og keramik som foregår på Bornholm. Der har været afholdt fire med keramik, og dette efterår fra den 12. september til den 15. november afholdes den fjerde med glas. Keramik og glasbegivenhederne betegnes henholdsvis ECC og EGC.

European Glass Context 2020 består af to store kuraterede udstillinger på henholdsvis Bornholms Kunstmuseum i Rø og Grønbechs Gård i Hasle. Som dels vil afspejle signifikante og nye værker og dels værker som er innovative, aktivistiske, eksperimentelle og bæredygtige. Det vil man kunne finde uddybet på Context-hjemmesiden. Leder af Context-arbejder er projektdirektør Susanne Jøker Johnsen. Hun er tillige glaskunstner og udstillingsleder og FN-projektleder på KADK.

Åbningsprogrammet begynder fredag den 11. september kl. 10-16 med Åbent Studio på KADK’s skole i Nexø – det er gratis og uden tilmelding. Samme aften er der udstillingsåbning hos glaskunstner Maj-Britt Zelmer Olsen og keramiker Sarah Oakmann i Det Brune Værksted også i Nexø.

På åbningsdagen lørdag den 12. er der kl. 12 fernisering af en udstilling med glas fra Bornholm i Gudhjem Museum. Kl. 14 åbner den ene Context-udstilling på Bornholms Kunstmuseum i Rø, og kl. 16 åbner den anden på Grønbechs Gård i Hasle. Der er gratis adgang alle tre steder denne dag. Om aftenen fra kl.19 er der EGC2020 Fest. Hertil skal der købes billet.

Om søndagen afholdes kl. 10-16 er kunsthåndværkstur rundt på Bornholm. Der er endnu ingen detaljer om dette arrangement.

Dan Mølgaard forlader Glasmuseet

Efter syv i stillingen har direktør for Glasmuseet Ebeltoft, kunsthistorikeren Dan Mølgaard for nogle måneder siden meddelt at han fratræder sin stilling. Det sker ved denne måneds udgang. Han er træt af at pendle og vil hjem til Frederikssund hvor familien bor. Før Glasmuseet, hvor han nåede at være med til 25 udstillinger, var Dan Mølgaard leder af Kongegården i Korsør, før det var han forstander på en kunsthøjskole i Frederikssund, og før det leder af Grønbechs Gård i Hasle på Bornholm.

Museets bestyrelse er i gang med at finde den ny direktør. Se opslaget om den ledige direktørstilling. Ansøgningsfristen er den 24. februar. Der er i øvrigt planlagt udstillinger to år ud i fremtiden.

Glasposten januar 2020

Glasmuseets Venners formand Birgit Engsig slår i sin leder nogle slag for blandt andet foreningens generalforsamling den 22. februar, for de aktuelle udstillinger på museet og for foreningens tre ture i år til Fyn-Jylland, Sjælland og Alsace. Samt for nærværende nyhedsbrev Glastip. Tak for det.

Foreningens forårstur til Fyn-Jylland og efterårstur til Alsace er beskrevet i bladet, sommerturen til Sjælland, som Østgruppen arrangerer, omtales i næste nummer. Formidlingsmedarbejder Pia Strandbygaard Bittner gennemgår over to sider den kommende tids aktiviteter på museet.

Samme Pia fortæller over et opslag om den aktuelle udstilling Ground Control med den belgiske kunstner Sylvia Vendenhoucke. Og Birgit Engsig præsenterer over et opslag Jonas Joël Niedermann, den schweiziske, men her i landet virkende glaskunstner, som netop har modtaget Finn Lynggaards Legat. Han vil blandt andet bruge legatet til at leje glashytten på museet for en periode og i samarbejde med hyttemester Jean Thebault videreudvikle den teknik han bruger i sin glasserie Floating Lines, frem til et stærkt og uafhængigt ’sprog’ i glas som han kan leve af.


Værk i serien Floating Lines af Jonas Joël Niedermann.

Bestyrelsesmedlem Jan Kock har ligeledes over et opslag en velillustreret artikel om den forholdsvis ny glaskunstner Karina Malling. Hun fik øje på glasset på Bornholms Højskole, så tog hun til Sverige og uddannede sig i alt fire år på Kosta og Orrefors for at tage tilbage til Bornholm og få sig en bachelor på Glas- og Keramikskolen. Efter afgang i 2016 har hun arbejdet forskellige steder som assistent, og for to år siden etablerede hun eget værksted på Godsbanen, Spor 1, i Aarhus. Når hun skal arbejde med flydende glas direkte fra ovn, lejer hun sig ind fx i Glasmuseets hytte.

Ellers arbejder hun med at smelte glas, og ved at afbryde smeltningen undervejs finder hun nye udtryk i glasset. Hun arbejder også med paté de verre, både traditionelt med glaspulver i gipsforme og med glaspulveret opblandet i snedkerlim som ad flere gange smøres på papir- eller papforme. En tur i ovnen smelter figuren sammen og brænder lim og papir væk.

Eksempler på Karina Mallings arbejde med det delvis smeltede glas. Værktitel Cu fra 2019. Se flere eksempler på hendes hjemmeside, herunder også værker i serien Transcendence som også indgik i hendes afgangsprojekt fra 2016.

Glasposten ligger på Glasmuseets Venners hjemmeside.

Holmegaard Værk – mere tv

TV2 ØST fortsætter serien om opbygningen af Holmegaard Væk i Fensmark. Den fjerde udsendelse handler om ankomsten og opsætningen af den 70 meter lange, høje reol til udstillingen af de 42.000 glas fra Holmegaard Prøvesamling og om hvordan den store samling pakkes og flyttes. Vi møder her teknisk direktør Carl-Henrik Hansen og samlingsansvarlig, konservator Julie Kofod Hansen.

Den femte udsendelse handler om en fast udstilling der først blev aftalt ret sent i forberedelserne til Holmegaard Værk, nemlig udstillingen af glarmester Per Steen Hebsgaards livsværk, hans samling af værker som han gennem årene har lavet sammen med en lang række kunstnere. Nogle af værkerne har Hebsgaard doneret til Holmegaard Værk, de fleste deponeres i det der kommer til at hedde Hebsgaard Hallen. I udsendelsen møder vi Per Steen Hebsgaard og udstillingschef Thorbjørn Kolbo.

Foto fra udsendelsen – vi er i Per Steen Hebsgaards værksted i Præstø hvor Per viser et at de værker der skal med til Holmegaard Værk. Det er en af tre modeller der blev lavet til en Bjørn Nørgaard-skulptur til Fredericia Bryggeri.

Maria Koshenkowa på Charlottenborg – igen

Glaskunstner Maria Koshenkova deltager som tidlige omtalt i Forårsudstillingen på Charlottenborg i København. Her er et foto fra hendes installation.

Anders Raad på Københavns Museum – igen

Og nu med foto. Da det ny Københavns Museum den 7. februar åbnede – som omtalt i sidste Glastip – åbenbaredes også en 11 meter høj stander med lysinstallation i museets trappeopgang designet af designfirmaet ForTheLoveOfLight. Og til denne lysinstallation har glasdesigner Anders Raad, Charlottenlund, fremstillet nogle store runde glasplader. Der måtte ikke bringes billeder heraf før åbningen. Det må der nu:

Glastip 17. februar 2020 – Pass on glass

Nyt fra Odense Glasværk

Finn Jensen fra Odense Glasværks Støtteforening skriver at der i værkets midlertidige pop up-butik i Flakhaven er udsalg med 50 procent på visse varer. Der er åbent torsdag-fredag kl. 12-17 og lørdag kl. 10-14. Foto viser et udvalg.

En anden nyhed handler om hvordan man lokalt kan støtte den socialøkonomiske virksomhed der driver glasværket. Hvis man vælger FynskSupportEl fra Energi Fyn, så giver elselskabet to øre i støtte per kWh man bruger.

Artist talk med Steffen Tast

Som omtalt i Glastip 29. januar og 3. februar deltager glas- og installationskunstner Steffen Tast i gruppeudstillingen Det flygtigt Fastholdte på SAK i Svendborg. Her fem dage før udstillingens sidste dag, onsdag den 19. februar kl. 19, afholdes en artist talk med Steffen Tast sammen med billedkunstneren og skulptøren Louise Sparre. Ingen tilmelding og gratis når entréen på 50 kroner er betalt. Adressen er Vestergade 31.

Louise Sparre er i øvrigt aktuel i Odense med udstillingen Vibrant i galleri M100, Søndergade 26, kælderen frem til den 3. marts.

Bettina Huber i Galleri Rasmus

Galleri Rasmus, Ny Vestergade 9 i Odense, afholder fra fredag den 21. februar til den 21. marts udstillingen Et lykkeligt øjeblik med den norske, men i Danmark boende maler Dag Aronson, og den danske, men i Sverige boende glaskunstner Betina Huber. Der er fernisering på åbningsdagen kl. 16-18. Det er selvfølgelig gratis, men fra kl. 18 er der ’efterfernisering’ med musikalsk underholdning og bespisning, og det skal man betale for. Se nærmere herom og om udstillingen på galleriets hjemmeside.

Detalje af værket Dubble Images fra Betina Hubers hjemmeside – tilfældigt udvalgt uden sammenhæng med udstillingen.

Glaskunstner Betina Huber har slået sig ned på Öland i Sverige hvor hun driver galleriet The Glass BOX. Hun fortæller om sit arbejde: ”Jeg elsker at se hvordan idéen former sig til en skitse på papiret og derefter til en fysisk form i glashytten. Selve udtrykket sandblæser jeg ind i overfladen til sidst.”

Tora Urup i Maastricht

Gennem det parisiske Gallerie Maria Wettergren (stand 624) er glaskunstner Tora Urup fra den 7. til den 15. marts repræsenteret på The European Fine Art Fair, TEFAF, i Maastricht, Nederlandene. Det er et af verdens store kunstmesser, den ene halvdel er helliget antikt og klassisk malerkunst og antikviteter, den anden nyere kunst, fotografi, smykkekunst og design.

Skarlagensrødt fad af Tora Urup, 12 x 17cm, 2019.

Anett Biliczki – scholarship på Bild-Werk Frauenau

Den ungarske, men i Danmark boende og arbejdende glaskunstner Anett Biliczki efterlyste for et par uger siden en cykel mens hun var på et femugers kursus på KADK’s skole i Nexø. En forespørgsel herfra afklarede at hun havde fået en cykel til låns – og hvad hun lavede på skolen.

Anett er i gang med en et seks måneders undervisningsforløb eller scholarship ved det tyske uddannelsesværksted Bild-Werk i den bayriske glasmager-by Frauenau. En regional og international institution for glas og bildende kunst, en scene for musik og kultur og et sted for grænseoverskridende møder, som Bild-Werk skriver om sig selv. Der er tale om et EU-projekt som optager ti deltagere hvert år i et forløb med næsten alt betalt og noget understøttelse. Statens Kunstfond er også ind over for Anetts vedkommende. Hovedparten af tiden bruges i Frauenau, men der er også inkluderet ophold på Bornholm og i Tjekkiet: Fire måneders praktisk, kunstnerisk træning i værkstederne i Frauenau, fem ugers kursus på Nexø-skolen i markedsføring (business marketing) og to ugers praktik i en avanceret (high-end) tjekkisk virksomhed inden for glasfremstilling eller -design. Læs mere på Bild-Werk-hjemmesiden med beskrivelse af næste års forløb.

Anett Biliczki fortæller at det er første gang hun ser Bild-Werk-værkstederne, og at hun er overrasket over hvor meget plads der til at udfolde sig på, og de mange faciliteter der er til rådighed med adgang til adskillige ovne, lampeglasudstyr, værksteder til koldt og varmt glas m.m. Billederne er af Anett Biliczki.

Ledig plads hos Luftkraft

Der er en plads ledig fra den 1. april i fællesskabet Luftkraft, glasværkstedet på Kigkurren på Islands Brygge på Amager. Det er glaskunstner Stine Diness der forlader stedet. Tilbage er de fem glaskunstnere Stine Bidstrup, Anett Biliczki, Pernille Braun, Lise Eggers og Karin Mørch.

GAS 2020 – igen

I sidste nummer omtaltes årskonferencen i Glass Art Society, GAS, som afholdes i Glasriket i Småland i Sverige den 20. til 23. maj. Herunder omtaltes en rundtur i Ebeltoft – som dog kun er for medlemmer af GAS.

En anden aktivitet, som også kun er for deltagere i konferencen, er en såkaldt lommeudstilling Pass On som medarbejderne ved The Glass Factory med glasmagermester Peter Kuchinke i spidsen arrangerer. Deltagerne opfordres til at begynde på et eller flere glasværker som de så giver videre (pass on) til en eller flere kolleger som så skal fortsætte arbejdet – fx ændre det med støbt eller blæst glas, skære i det, gravere på det eller deformere det. Man kan også begynde legen med at give en model, en form eller et redskab videre. Der er ikke bestemt noget tema eller et mål. Hver kunsthåndværker bestemmer altså selv hvad de vil lave, man kan også give et værk videre uden at gøre noget ved et, og den værket er nået til, kan beslutte om det er færdigt. Et værk må ikke vejer mere end to kilo og ikke fylde mere en to liter.

Værkerne skal være afleveret på The Glass Factory senest på konferencens første dag den 20. maj – det vil sige at deltagerne kan have værkerne med i lommen! Læs det hele med Peter Kuchinkes ord.


  Glasmuseets Venner · Strandvejen 8 · 8400 Ebeltoft