Glastip August 2019

Glastip 7. august 2019 – Med og uden glas

Rettelse

I sidste Glastip fik keramiker Laura Hoff undervejs byttet efternavn med glaskunstner Laura Madsen. Det er måske hvad der kan ske når to Laura’er optræder i samme artikel. Beklager forvirringen.

Djurslands største perleplade

Sommeren over kan besøgende børn på Glasmuseet Ebeltoft deltage i et projekt der går ud på at lave Djurslands største perleplade. Børnene laver almindelige små sekskantede perleplader i udvalgte farvenuancer, og den lokale glas- og billedkunstner Micha Karlslund har fået til opgave at samle pladerne til et stort værk der skal forestille blomstrende æbletræer (selvfølgelig!). Samlingen foregår efterhånden, og man kan møde Micha og følge arbejdet hver tredje onsdag-torsdag kl. 14-16. De sidste gange er 7.-8. august, 28.-29. august og 14.-15. september. Her slutter projektet og det forventet kæmpestore værk kan ses på museet fra den 16. september til den 9. oktober.


Micha Karlslund (til venstre) i gang med perlepladerne.

Marked i Odder

Lørdag den 10. august kl. 10-16 er der kunsthåndværkermarked på Banegårdspladsen i Odder med otte lokale og ti gæster. Til de første hører glaskunstner Dorthe Bent, Den gamle station i Ørting ved Odder, og til de sidste hører Gitte Klarup med Glas og Glimt fra Skørping og Pia Nissen, Pia9ssen, fra Ebeltoft.

Kunsthåndværkermarked i Hjørring

Lørdag den 17. august kl. 10-15 er der på Brinck Seidelins Gade midt i Hjørring et kunsthåndværkermarked med overvejende nord- og midtjyske kunsthåndværkere der viser og sælger glas, tekstiler, keramik, smykker, strik og flet m.m. Det er det 11. marked i rækken, og det er arrangeret af Kunstens Venner i Vendsyssel i samarbejde med Danske Kunsthåndværkeres Nordjyllandsgruppe. Blandt de i alt 42 kunsthåndværkere finder vi tre glasfolk:

  • Adam Mowen, Vennebjerg Glaspusteri (sammen med glaspuster Anna Joest Andersen), Lønstrupvej 385 på vejen mellem Hjørring og Lønstrup.
  • Marlene Nørhave (ovnformet glas, lampeglas, m.m.), Nørrehaven 2 i Hjallerup
  • Rikke Precht, Glaspusteriet, Strandvejen 49, Lønstrup


Glas fra Vennebjerg Glaspusteri.

Store Glasdag i Odense

Odense Glasværk, foreningen Fynske Glasvenner og Viemosens Drambryggerlaug holder Store Glasdag som de har gjort det de foregående to år. Det endelige program er ikke klar, men det bliver som før med glasloppemarked og lotteri samt mulighed for at få vurderet medbragt glas. Drambryggerne uddeler smagsprøver, og glasmagerne arbejder ved ovnene.

Som tidligere omtalt var Odense Glasværk til stede ved Rosenfestivalen i Bogense for nylig. Rosenentusiasten Ghita Nørby var æresgæst, og Glasværket forærede hende en vase fremstillet af værkets unge talent Lean.

Rosenvasen er holdt i farver efter roser som Ghita Nørby har navngivet.

Reach af Ida Wieth i Officinet

I Danske Kunsthåndværkere & Designeres udstillingsrum Officinet i Bredgade 66 i det indre København er der fredag den 23. august kl. 17 fernisering på udstillingen Reach af og med glaskunstner Ida Wieth-Knudsen, Ebeltoft. Udstillingen har herefter åbent til den 15. september med åbningstider tirsdag-søndag kl. 12-17.

På udstillingen viser Ida Wieth skulpturelle værker i en serie hun kalder Reach. Det er glas i kombination med metaltråde, og det er de samme rørformationer hun har haft gang i nogle år, men nu uden keramiske rør – kun glas. Værkerne består af mundblæste rør der siden ovnformes ad flere omgange. Glasset formes af og bøjes over metaltråde der leder glasset mod en ny form. Efter brændingen foldes trådene ud i forlængelse af rørenes form – de ’rækker ud’ og afslører så at sige processen. Det der har hjulpet formen på vej, fremhæves således i det færdige værk. Læs mere om udstillingen på DK&D’s hjemmeside.

Værker i Ida Wieths serie Reach. Se flere værker fra serien på hendes hjemmeside.

Ida Wieth, som er født i 1983 i København, bor nu i Ebeltoft og har værksted på Godsbanen i Aarhus. Hun blæser sine ting forskellige andre steder, blandt andet på Engelsholm Højskole hvor hun underviser på glaslinjen. Hun er uddannet glaspuster fra Kosta Glas Skole i Sverige og tog i 2009 afgang fra Edinburgh College of Art i Skotland med en Master of Fine Art, Glass. Ida Wieth har flere gange haft arbejdsophold i Japan, i 2017 modtog hun Hempels Glaspris, og hendes værker har været udstillet blandt andet på Biennalen for Kunsthåndværk & Design, ved Toyama Glass Museum i Japan og senest på en igangværende udstilling på Corning Museum of Glass i New York – også med værker i serien Reach.

DK&D skriver om Ida Wieth: ”Ida Wieth kombinerer det kunstneriske og poetiske med en håndgribelig viden om materialer og teknikker. Hun arbejder i en eksperimenterende og konceptuel retning og udvider glassets udtryksmuligheder i sine skulpturelle objekter og rumlige installationer. Hun gør således brug af andre materialer som kombineres med glas på nye måder – herunder metaller, keramik og træ.”

Her ses Ida Wieth i gang med det omfattende montagearbejde der er i de rørskulpturer hun laver. Foto Kaare Viemose.

Video om glaskunstner Steffen Dam

Livsstilsmediet Euromaxx i den store mediekoncern DW (Deutsche Welle) har lavet en videoreportage om danske glaskunstner Steffen Dam – og hustruen Micha Karlslund har linket til den på Facebook. Undervejs i den godt fire minutter lange video ser vi lidt af hvordan Steffen laver sine berømte rariteter i form af gopler og andre mere eller mindre fantasifulde væsner fra havenes dyre- og planteverden. Det ligner glas med præparater i sprit, men det er glas hele vejen igennem, det kommer lige ud af Steffens hoved og ligner bare den virkelige verden næsten til forveksling. I videoen ser vi også Micha som ud over det glas hun selv laver, fungerer som assistent for Steffen i deres fælles værksted i Handrup i bakkerne ovenfor Egsmark nord for Ebeltoft.

Det tyske medie præsenterer videoen således:

“Steffen Dam of Denmark makes astonishingly realistic sea creatures of glass. They float in cylinders like biological specimens. Now, he’s Denmark’s highest-earning glass artist.”

Direktør Dan Mølgaard, Glasmuseet Ebeltoft, optræder også i videoen i forbindelse med at Steffen Dam har lavet en udsmykning af et publikumstoilet på museet – et Wunderkammer som Steffen selv kalder det, et Gesamtkunstwerk som Dan Mølgaard kalder det, og som også omfatter en ny type toiletskilt:

Video fra Marked i Møllen, Gudhjem

I skolernes sommerferie og denne uge ud har 15 kunsthåndværkere fra ACAB, Arts and Crafts Association Bornholm, et kunsthåndværkermarked i møllen i Gudhjem. Herom har Youtube-kanalen Kunst på øen med vært Mette Zacho lavet en halv times reportage hvor en af de deltagende ACAB-kunsthåndværkere, keramiker Mie Mølgaard fra Rønne deltager i en rundvisning og en præsentation af udstillerne.

De tre deltagende glaskunstnere bliver introduceret sammen de andre 12 deltagere indenfor de første ti minutters tid. De efterfølgende lidt grundigere præsentationer følger med cirka minutter/sekunder anført:

14.20 – Mia Lerssi, Oe. Studio Shop, Rønne

17.40 – Elsebeth Belgsting, Listed ved Svaneke

24.30 – Maj-Britt Zelmer Olsen, Det brune værksted, Nex

Fra Facebook

Blondevaser fra Glasmagerne

Lena Ljunger – glasmagermagen til Jesper Sødring – lagde et foto af en ’blondevase’ op på Facebook. Vasen skulle blandt mange andre ting være med på det netop forestående Frue Plads-marked. Vi blev nødt til at spørge hende hvordan og hvorledes: ”Jeg tager den blonde jeg vil bruge, og præparerer den med trælim.

Så limer jeg blonden fast på glasset og lader det tørre. Det bliver helt hårdt og fungerer som en skabelon, og så kan jeg forsigtig sandblæse.” Og bagefter skal blonden vel vaskes af. Det at puste vasen er snart det mindste.

All because we’re in Love

Folk udfolder ofte færdigheder ud over det fag eller gebet de umiddelbart er mest kendt for. Det gælder også et af vores glaskoryfæer, Torben Jørgensen, Holmegård/Fensmark, som har spillet kontrabas i forskellige jazzorkestre. For tiden er det i kvartetten Frida’s Lounge som underholder med et blødt, intenst og forrygende jazz/swing med et repertoire af evergreens i egen fortolkning, som FolkeCaféen i Næstved engang har beskrevet det. Bandet har navn efter vokalisten Frida Fridriksdottir og består i øvrigt af Palle Jespersen, klaver, og Steen Christensen, trommer. Hør dem her i nummeret Lullaby in Birdland fra 1952 på Youtube – lagt på Facebook af Torben selv.

Foto fra videoen.

Trekroner Kirke (uden glas)

Først antog undertegnede at der var glas involveret, det var der så ikke, men her er historien alligevel.

Den nyligt indviede Trekroner Kirke på Lysalleen 29 i den forholdsvis ny bydel Trekroner i Roskilde (hvor man også finder Roskilde Universitets Center, RUC) er en ret særlig konstruktion i in situ-beton. Bygningen er altså støbt på stedet, og så har den i øvrigt ingen vinduer, kun ovenlys. Dog ikke helt uden vinduer – et enkelt uigennemsigtigt vindue er det blevet til, lavet af billedkunstneren Henrik Plenge Jakobsen i samarbejde med glarmester Per Hebsgaard.

Den kunstneriske udsmykning af Trekroner Kirke er besluttet i et samspil mellem kirkens ledelse, menighedsrådet, arkitektfirmaet Rørbæk og Møller og kunstneren Henrik Plenge Jakobsen som har inviteret kunstnerne Lea Porsager og Alexander Tovborg med på opgaven. Resultatet er en stærk integration af kunstværker og bygningsværk. På baggrund af kunstnernes oplæg har Det Obelske Familiefond givet en betydelig donation til arbejdet. Se også artikel i nyhedsbrevet Dagens Byggeri.

Henrik Plenge Jakobsen fortæller om de enkelte udsmykninger. Hovedparten er lavet af ham selv, og hovedværket er gulvet som er lagt i en til lejligheden håndlavet, femkantet tegl – trekroner-pentagonet – som kan lægges så de danner en flade. Det er et materiale og en teknik som er brugt til gulve i danske kirker siden middelalderen. I geometrien kender man til femten femkanter der kan danne flade, og den her brugte er den nyeste der blev opdaget af amerikanske matematikere for bare tre år siden.

Henrik Plenge står desuden for kirkens kors som er lavet aluminium belagt med palladium – hvilket skulle gøre det til det eneste af sin art i verden. Det samme gælder sikkert kirkens hovedindgang hvor døren er lavet af samme materialer. Og endelig står han for vinduet som ikke er af glas, men af sammensatte, skiveskårne, brasilianske og congolesiske agat-sten med konturer som kirkens grundform.

Agat-vinduet af Henrik Plenge Jakobsen sidder indfattet i kirkens indvendige beklædning af stave af asketræ – som på dette sted svinger sig ud i en bænk. Foto Henrik Plenge Jakobsen.

Alexander Tovborg står for kirkens alter som forestiller to fremstrakte hænder og er skåret i egetræ inspireret af blandt andet træskærerarbejder i norske stavkirker.

Lea Porsager har – inspireret af geometrien i kirkegulvet – lavet døbefonten i sydafrikansk sodalit, en blå sten med en kubisk krystalstruktur. Hun har desuden udført dåbsfad, dåbskande og alterkalk, alle i bronze.

Glastip 13. august 2019 – Håndfuglen til Gerner-Jahncke

En rettelse af en slags

Jeg skal hilse fra Steffen Dam og med hensyn til artiklen om ham i sidste Glastip sige at ’noget af det man hører og ser på tv, kan være voldsomt overdrevet, hvis det ikke ligefrem er løgn’.

Håndfuglen til Gerner-Jahncke

Drikkeglas og glasblokke i naturligt farvet glas og et eksempel på deres hjemmelavede værktøj.

Frue Plads markedsprisen Håndfuglen gik i år til den hollandsk-danske keramik- og glasduo Rick Gerner og Johanne Jahncke der under firmanavnet Gerner-Jahncke holder til i Grønnegade i Nexø på øen hvorfra de begge er uddannet for få år siden.

På deres stand på det netop afholdte Frue Plads Marked viste parret både glas og keramik, vaser, drikkeglas og objekter. Heriblandt en masse ’glasurprøver’ på små og bittesmå porcelænsflasker – ’jordflasker’ – med glasurer lavet med jordprøver indhentet på ekskursioner på Bornholm og i Island. De har lavet det samme med japanske jordprøver, de var dog ikke med på markedet.

Soil Flasks. Farverne er fra jordprøver hentet i Japan, Island og på Bornholm. Fotograf Dorte Krogh.

Håndfuglen er markedsarrangøren Danske Kunsthåndværkere og Designeres årlige pris som i år er uddelt af en jury bestående af formand for Statens Kunstfonds Legatudvalg for Kunsthåndværk og Design, keramiker Bente Skjøttgaard, skribent og fotograf Kirstine Autzen samt Ann-Christine Rørvang, daglig leder af butikken på Designmuseum Danmark. Juryens begrundelse for valget lyder:

“Duoen Rick Gerner og Johanne Jahncke er i gang med en grundig undersøgelse. Med en praksis inden for glas, keramik og værktøjsmageri går de til arbejdet med en nysgerrighed som de bringer videre ind i udformningen af konkrete produkter og i formidlingen af deres arbejde.

Stort set alt kunsthåndværk tilbyder en modposition til masseproduktion og global varedistribution. Det minder os om at rigtige mennesker kan lave ting af høj kvalitet som vi får lyst til at gemme og bruge i lang tid fremfor at skifte ud efter modeluner. I den sammenhæng er Rick Gerner og Johanne Jahncke desuden en del af en gruppe udøvere som har en vågen bevidsthed omkring det lokale og det sanselige og en lyst til at undersøge det tilsyneladende banale: Jorden lige umiddelbart rundt omkring os. Det er et sympatisk projekt.

I juryen er vi intuitivt blevet tiltrukket af deres glas, vaser og objekter. De fremstår nordisk-minimalistiske og indbydende. Hvem skulle have troet at Bornholms jord indeholder så mange røde nuancer? Derudover kan man igennem produkterne mærke en stærk relation til de to kunsthåndværkeres praksis, til selve det udforskende arbejde i værkstedet. Det at videregive praksis på den måde kan også tilbyde en værdi til et moderne liv.”

Prismodtagerne og juryen på Frue Plads 2019. Fotograf Christoffer Askman.

Se reportage og portræt 1 og 2.

Helle Scharling-Todd på Ringe Bibliotek

Flint Harmony, foto Helle Scharling-Todd.

Den langelandsk-californiske glas- og billedkunstner Helle Scharling-Todd – senest omtalt i Glastip den 17. juli – udstiller fra den 12. august til den 5. oktober mosaikker og silketryk på Ringe Bibliotek på Algade 40 i midtfynske Ringe.

Udstillingen foregår i Storesal – som kan være optaget af et arrangement, så man kan eventuelt kontakte biblioteket inden besøg. Der er fernisering fredag den 16. august kl. 15-17.

Pipaluk Lake i Bredgade Kunsthandel

Sommerudstillingen i Bredgade Kunsthandel, Bredgade 67, København K, er en gruppeudstilling med syv billedkunstnere med foto, grafik, collage, lærreder og skulptur samt glaskunstner Pipaluk Lake.

Pipaluk Lake, Layers, 23x36x20cm.

Udstillingen åbner lørdag den 17. august kl. 12-16, derefter åbent tirsdag-fredag kl. 13-18 og lørdag kl. 11-15 med sidste dag den 14. september.

Gallerist Annegrethe Davis fortæller at der er tre nye kunstnere med: ”Agnete Brinch viser kvindeportrætter fyldt med nærvær og en spændende lyssætning. Patricia Brøndums runde æstetiske værker refererer til mere barske realiteter omkring klimaændringer. Dette suppleres af Henrik Martensens realistiske mennesketomme landskaber som afspejler naturen hvor mennesket ikke længere eksisterer. Sommerudstillingen inviterer til at gå på opdagelse, og du skal forvente at blive grebet.” De øvrige er Awang Behartawan, Anders Bendixen, Faire og Jonna Pedersen.

Fotos fra SIRIN Gallery

Ved den netop åbnede og i sidste nummer af Glastip omtalte udstilling i SIRIN Gallery i København havde glaskunstner Maria Koshenkova tre værker med – et par ophæng som hun netop har lavet, samt et hjerte fra en tidligere produktion.

Et ophæng med glas.

Hjertet frembåret af en af medudstillerne.

Her er det så Maria selv – og hun har ikke lagt sig ud, snarere tvært imod. Foran sig i et omslag bærer hun sit to uger gamle barn. Fotos galleriet.

 


  Glasmuseets Venner · Strandvejen 8 · 8400 Ebeltoft