Glastip Juni 2018

Glastip 5. juni 2018 – Fælles om glas?

Beddingen – marked for kunsthåndværk på Hundested Havn

Fredag-lørdag-søndag den 8., 9. og 10. juni henholdsvis kl. 12-18, 10-18 og 10-16 er der kunsthåndværk i omved 60 boder på beddingen og i nogle bådebyggerhaller på Hundested Havn. Det er for femte år i træk, det koster 20 kroner i entré, og de eneste glaskunstnere er Nanna Backhaus og Andrew Brown fra Glassmedjen lige rundt om hjørnet på den samme havn.

Overrækkelse af Hempels Glaspris til Ned Cantrell den 9. juni

Hempels Glaspris går i år som tidligere fortalt til glaskunstner Ned Cantrell, Ebeltoft. Overrækkelsen af prisen foregår på Hempel Glasmuseum lørdag den 9. juni kl. 15.30. Prisen overrækkes af formand for Hempels Kulturfond, Bodil Busk Laursen.

Den fysiske verden – en historie fra 1980erne

The Glass Factory i Boda Glasbruk viser fra den 16. juni til den 10. marts næste år udstillingen Material World om glassets udvikling i de ekspansive 1980ere, et tiår hvor glasset forandredes og blev et statussymbol, glasindustrien satsede på eksport, og studioglasset fik sit gennembrud på en bred front. Det var også dengang Glasriket blev lanceret og blev et kommercielt ’turisterhverv’. Kunstglassets formsprog blev mere og mere internationalt med geometriske former og stærke farver som rød, blå og grøn, og det international samarbejde blev mere almindeligt og fik større gennemslagskraft gennem udstillinger og konferenser. Sådan skriver museet om ”en spännande och färgrik utställning som tar dig tillbaka till glamourösa 80-talet!”

På åbningsdagen lørdag den 16. juni afholdes fra kl. 13 en temadag som indledes med en koncert med Gretli & Heidi som spiller nogle af de store 1980er-hit – på glasharpe. Kl. 14 er der foredrag Post-modernism i hyttan om 1980ernes glasboom med kunsthistorikeren og ”antieksperten” Li Pamp. Kl. 15 er der en times dobbeltdemonstration i glashytten – Trådar/Threads og POP med glaskunstnerne Ann Wåhlström og Nina Westman. Dagen slutter med uddeling af The Glass Factorys hæderspris og et Bengt Heintze-stipendium.

Indtil begyndelsen af september er udstillingens åbningstid mandag-fredag kl. 10-18 og lørdag søndag kl. 11-17, vinteren over er det onsdag-søndag kl. 11-16. The Glass Factory, Glasmuseet i Boda, finder man på Storgatan 5 i Boda Glasbruk.

Biennale for Kunsthåndværk og Design 2019

Næste Biennale for Kunsthåndværk & Design afholdes i maj 2019, og der er nu udsendt et såkaldt open call til kunsthåndværkere og designere. Arrangøren er Danske Kunsthåndværkere og Designere, og temaet er denne gang Fællesskab, og det skal forstås både som et politisk opråb til landets formgivere om at byde ind på den miljøpolitiske dagsorden og som en opfordring til at kunsthåndværkere og designere finder sammen i grupper.

Læs om Biennale-oplægget hos DKoD, artikel af chefredaktør Charlotte Jul, designETC, og endnu en artikel i samme nyhedsbrev.

Glastip 22. juni 2018 – Glas Keramik

Afgangsudstilling Bornholm

Bornholms Kunstmuseum i Rø er igen i år stedet hvor afgangseleverne fra Designskolens bornholmerafdeling for keramik og glas viser deres afgangsprojekter. I år er der 11 elever – danske og udenlandske – og heraf er der blot to fra glaslinjen. Det er danskerne Bjørn Kauffeldt og Siri Emilie Maltha Müller. (Er der nogen der kender de to, så send Glastip videre til dem, så de får chancen for at blive abonnenter.)

Udstillingen Material World åbner lørdag den 23. juni kl. 14 og kan ses til søndag den 19. august. Åbent alle dage kl. 10-17. Herefter vil udstillingen gå videre til JP/Politikens Hus i København 25. august til 15. september, Næstved Museum 19. september til 26. oktober og henholdsvis keramikdelen på Clay i Middelfart 2. november til 20. januar og glasdelen på Glasmuseet Ebeltoft 9. november til 13. januar.

Arbejder af den netop dimitterede glaskunstner Siri Emilie Maltha Müller.

I øvrigt er der afgangsudstilling for arkitekt- og designskolerne på Holmen fra den 29. juni kl. 16 (fernisering) til den 19. august – åbent alle dag kl. 11-18. Her er der så vidt vides ikke noget glas.

Hempel Glasmuseum hen over sommeren

Øllet i glasset – Lektor emeritus Jan Kock fortæller om drikkeskikke gennem tiden og præsenterer eksempler på drikkeglas fra Hempels samling – arrangementet er desværre allerede udsolgt, men nævnes skulle det.

To rundvisninger i Glass, Fashion & Fantasy – Hør om værkerne i og kunstnerne bag årets udstilling med mode og fantasier om og med glas. Det er lørdag den 14. juli og lørdag den 25. august begge dage kl. 14.

Morgenlys, keramik og brunch – Med baggrund i museets porcelænssamling fra starten af 1800-tallet formidler keramiker Michael Geertsen hele processen fra det ubrændte ler til det færdige bemalede objekt vist gennem syv kopper i forskellige stadier af fremstillingen. Det er søndag den 19. august kl. 9-10 med efterfølgende brunch i Restaurant Anneberg.

Tilmelding nødvendig til arrangementerne. Ring til museet på 59 91 38 00 eller køb billet direkte på Billetexpressen.dk

Hempel Glasmuseum lægger desuden lokaler til Odsherred Kammermusikfestival som består af syv aftenkoncerter i løbet af en god uge fra den 26. juli til den 3. august – med mulighed for forudgående tapasanretning i restauranten. Læs nærmere om festivalen og musikprogrammet.

Hempel Glasmuseum har åbent tirsdag-søndag kl. 10-17.

Glasmuseet Ebeltoft hen over sommeren

Fra juli til midten af august er der en lang række arrangementer i museets værksted med sandblæsning, fusing (sammensmeltning af glasbilleder i ovn), glasstøbning i sand og glasblæsning for publikum. I værkstedet kan man desuden se de professionelle glasblæsere i funktion – bortset fra de dage hvor der er støbning i sand. Se det samlede program i museets kalender under aktiviteter i sommerferien.

Mandag den 2. juli kl. 13 er der musik i haven med pigekoret Aarhus Junior- og Ungdomskantori. Se under minikoncert i haven.

Særlig søndag er den første søndag i måneden med gratis (når entréen er betalt) rundvisning i museet den 1. juli og den 5. august kl. 14. Derudover er der mulighed for at gå på opdagelse i Glasuniverset, låne en opdagelseskuffert og få opgaveark til udstillingerne og deltage i tegnekonkurrencer.

Glasmuseet Ebeltoft har åbent alle dage kl. 10-17.

The Glass Factory – sommerprogram

Sommerprogrammet på ’Glasfabrikken’ i Boda Glasbruk byder blandt andet på gæsteoptrædende glaskunstnere – fx de danske eller fra Danmark kendte Maria Bang Espersen, Amy Krüger og Tillie Burden, foruden flere svenske og udenlandske – fx engelske Peter Layton fra London Glassblowing. Sidstnævnte åbner den 30. juni sommerprogrammet som løber frem til medio august.

Billedkollage med glaskunstnere på sommerprogrammet på The Glass Factory i Boda Glasbruk, Sverige.

Glas Keramik i Palæfløjen hos Roskilde Kunstforening

Roskilde Kunstforening fortsætter sin tradition for at udstille keramik og glas, denne gang en kombi-udstilling med en keramiker og en glaskunstner – henholdsvis Ivan Weiss og Torben Jørgensen. Foreningens ambition er at vise det bedste inden for de to så forskellige og samtidig beslægtede kunsthåndværk. Og det gør de så også denne gang – Weiss og Jørgensen står for det ypperste og har hver især præget deres gebet i rigtig mange år.

Kunstnerne har lavet ny værker til udstillingen, som hedder Glas Keramik, og som åbner lørdag den 7. juli med en fernisering kl. 12-14. Der er åbent tirsdag-søndag kl. 12-16, og sidste dag er den 5. august.

Plakat for udstillingen Glas Keramik.

Iwan Weiss blev uddannet som overglasurmaler på Den Kongelige Porcelænsfabrik i årene 1962-66. Herefter kom han i lære hos overmaler Nils Thorsson (1898-1975). Efter læretiden studerede han nogle år drejning og brænding i keramikbyen Hagi i Japan, og efter sin hjemkomst blev Iwan Weiss ansat som keramiker på Den Kongelige Porcelænsfabrik.

I begyndelsen af 1970erne blev Torben Jørgensen uddannet keramiker fra Skolen for Brugskunst i København, og han blev efterfølgende ansat som lærer samme sted. Han skiftede retning og blev en af pionererne inden for dansk studioglas, etablerede en glasuddannelse på Skolen for Brugskunst og var i de første fem år leder af den ny afdeling. Fra 1977 og frem til lukningen i 2008 var Torben Jørgensen knyttet til Holmegaards Glasværk som formgiver. Han har gennem årene oplært mange af vores nuværende glaskunstnere. I 2015 var Torben Jørgensen kurator for udstillingen Moderne glas igennem 40 år på Glasmuseet Ebeltoft.

Efter i mange år at have arbejdet med det flydende glas, arbejder Torben Jørgensen i dag med blandt andet ovnformet glas (fusing/slumping), cire perdue og skæring og samling af planglas til skulpturer. På udstillingen i Roskilde slår han sig løs med planglasskulpturerne.

Torben Jørgensen og hustruen Jytte Mørch driver sammen virksomheden Jørgensen & Mørch Design fra deres hjem på et nedlagt landbrug i Fensmark. Jytte Mørch er uddannet grafiker, men arbejder også i glas.

Stor vase i udhulet træstamme

Et stort stykke udhulet træstamme – som vi har mistænkt Anders Raad for at stå bag, han har i hvert fald lagt billedet op på Facebook – er på The Glass Factory blevet brugt som form til at blæse en stor vase. På denne video kan man se Anders Raad assistere Bjørn Friborg der jonglerer rundt med en stor klump glas som han puster op i den udhulede træstamme.

Store skibe fra Hundested til amerikansk VM-studie

Som efterhånden omtalt en del gange har naboerne i Hundested Havn, glasværkstedet Backhaus-Brown og snedkerværkstedet Egeværk, stærkt stigende succes med de vikingeskibe de begyndte at lave for to år siden, og som består af både pustet/opskåret/slebet glas og snedkererede køle og stævne. Her ses Andrew Brown med et af de tre skibe der er leveret til amerikanske Fox Sports studie i Moskva hvor skibene udgør dekorationen og således får massiv eksponering over for et meget stort tv-publikum under VM i fodbold. Der er tilmed tale om de største skibe der hidtil er løbet af stablen fra Nordre Beddingsvej i Hundested. Andrew holder det længste skib – Viking hedder det såmænd – som er 112 cm langt. De to andre skibe i Moskva-studiet hedder Valkyrja og Sejr. Alle skibene har i øvrigt navne, og der er mindst lavet 178 indtil nu – tæl selv efter på hjemmesiden glasskibe.dk.


Ned Cantrell – Hempels Glaspris 2018

Den 9. juni fik glaskunstner Ned Cantrell, Ebeltoft, overrakt Hempels Glaspris 2018. Det foregik ved et arrangement på Hempel Glasmuseum på Annebjerg syd for Nykøbing Sjælland – hvor der også samtidig åbnede en lille udstilling med et udvalg af hans værker. I forbindelse med prisen indkøber museet et værk af Ned Cantrell som herefter indgår i samlingen.

Det er den 34. uddeling af Hempels Glaspris som blev indstiftet i 1984 til minde om J.C. Hempel, grundlægger af den verdensomspændende virksomhed af samme navn. Han grundlagde også det der i dag er er Hempel Glasmuseum, og som oprindelig hed Anneberg Samlingerne – med et nybygget hus på den store grund som også er skulpturpark. Og J.C. Hempel stiftede også Hempels Kulturfond som er det økonomiske grundlag for driften af museet og for Glasprisen.

Ned Cantrell fik sin pris overrakt af formand for Hempels Kulturfond, Bodil Busk Laursen, tidligere blandt andet direktør for Kunstindustrimuseet – som indledte sin tale til Ned med at sige:

”Alle mennesker – små som store - bliver draget af det lysende blanke og farverige glas og dermed af glassets forførende og sanselige kvaliteter. Vi er lidt som børn i en slikbutik, og det kan være svært at komme forbi glassets forførende egenskaber for at søge dybere ind i den verden af refleksioner og håndværksmæssige krav som er forudsætningerne for et værks tilblivelse.

Men når der er tale om værker af Ned Cantrell, er det vigtigt og givende at gå de skridt videre. Netop for Ned er værkernes fortælling og indhold af største betydning. Han har noget på hjerte, tager stilling til problematiske tendenser og udviklinger i samfundet og i verdenen. Gennem værkerne bliver vi inddraget og lidt tænksomme i forhold til verdens gang, og vi undgår ikke at blive mere opmærksomme på misforhold i den moderne, menneskeskabte verden. Vi lokkes til denne selvransagelse fordi budskaberne doseres med lige dele seriøsitet, humor og drilleri.”

Og fortsat:

”Det allerførste indtryk ved mødet med Neds værker er overraskelsen over at opleve et udvalg af figurer og karakterer som vi kender fra tegneserier, tatoveringer, science fiction, dyrefabler, badedyr, reklamer og affald fra dagligdagens forbrug og smid-væk kultur, her med den forskel at de er tredimensionelle og udført i meget kulørt og lysende blankt glas. Værkerne minder ikke om glaskunst man har set før – og det indtryk er helt rigtigt, det har man ikke! Der er tale om figurer og installationer som fører glaskunsten i nye retninger og nærmer den til billedkunstneriske genrer som pop-art og streetart, men i en helt personlig tolkning af motiver og situationer. Det skinner også klart igennem at mesteren for værkerne har stærke samtidskritiske holdninger og synspunkter…”

”Mange af Neds værker forestiller dyr der indgår i scenerier, som fx det dramatiske værk Tiger i stormvejr der blev vist på sidste års udstilling Great Danes her i museet, eller Ræven og kragen (se foto, red.) der udspiller sig midt i byens affald. Begge disse værker har referencer til nutidige problemstillinger som klimatiske forstyrrelser (eller de vilde dyrs udsathed) og til storbyernes menneskeskabte skrald. Blandt andre dyr som Ned har fremstillet i flere sammenhænge, er aben der fx optræder som konge med krone på hovedet og slæb omgivet af bananskræller, som vi også så på Great Danes.

Og så er der serien med de lyserøde rå og sexede grise som Ned første gang viste på Glasmuseet Ebeltoft i 2014 i udstillingen Bodytalk hvis tema var menneskets forhold til dyr. Idéen med Neds tre små lyserøde grise dengang var at illustrere at der ikke er meget naturligt ved den moderne gris, den opfattes som et produkt og udstyres i tegneserier med menneskelige egenskaber.

Fra 2016 har Ned arbejdet med oppustelige badedyr som tema. Et eksempel er en stor og tung spækhugger som er med på den skandinaviske glasudstilling der for tiden vises på Glasmuseet Ebeltoft. Værkets titel er Tilværelsens ulidelige lethed efter Milan Kunderas roman, og titlen åbner for flere tolkninger af dette store badedyr i glas som har den finurlige pointe at dens visuelle lethed står i modsætning til dens materialemæssige tyngde som gør den aldeles uegnet som badedyr.”

Et eksempel på Ned Cantrells værker – Fox and Crow – eller Ræven og kragen.

Ned Cantrell er født i England i 1975 og afsluttede en længere uddannelse i 2001 med en BA fra Surrey Institute of Art and Design efterfulgt af et kort ophold på Glas- & Keramikskolen på Bornholm. Siden 2004 har han og kollegaen og ægtefællen Karen Nyholm drevet fælles værksted og butik først i Aarhus og siden 2015 i Ebeltoft hvor de købte Finn Lynggaard og Tchai Munchs tidligere værksted og bolig. Da Ned kom til Danmark, arbejdede han i en periode for Finn Lynggaard og kom dermed tæt på studioglasbevægelsen i Danmark.

NED har gennem årene opbygget en stærk national og international position og har deltaget i talrige udstillinger i Norden, i Europa, i USA, Kina og Japan. Han er repræsenteret i vigtige museumssamlinger og har modtaget en række legater og priser. Ned Cantrell og Karen Nyholm er efterspurgte undervisere og udfører demonstrationer rundt om i verden i de særlige teknikker de praktiserer.

Blandt Ned Cantrells mange meritter nævner Bodil Busk Laursen blandt andet en udstilling Glasmuseet Ebeltoft i 2013 med titlen Obstruction:

”Ned havde her som i dogmefilmenes manifest eller i Lars von Triers film De fem benspænd med Jørgen Leth opstillet benspænd eller obstructions for sit eget arbejde, hvoraf et var at frasige sig farver og alene arbejde sort/hvidt. I udstillingen var hovedfiguren i glas Den lille pige med svovlstikkerne som i flere udgaver var omgivet af afbrændte tændstikker, cigaretskod, piller, sprøjter etc. Et lille sammensunket menneskebarn, dybt rørende. Udstillingen omfattede også tegninger og graffiti der illustrerede fortællingen og den lille piges tanker og grumme historie. At arbejde med tegninger er en del af Neds metode ved udvikling af nye værker hvor han starter med at lave skitser til afklaring af former, farver, mønstre og proportioner. Disse arbejdstegninger er nyttige da der oftest er flere hjælpere med i værkstedet ved fremstillingsprocessen af de komplicerede og sammensatte værker.”

Bodil Busk Laursen fortæller at der med Ned Cantrells arbejder – såvel funktionelle drikkeglas, vaser og fade som fortællende objekter – er tale om en overbevisende håndværksmæssig dygtighed og et indgående kendskab til de klassiske teknikker:

”Han brillerer ikke mindst med det frit blæste varme glas hvor han udvikler de skulpturelle former direkte på blæsepiben. Ned fortæller selv at legen i arbejdsprocessen betyder meget for ham, og det er sikkert medvirkende til at give værkerne deres unikke udstråling af noget naivt og elskeligt. Det gælder i høj grad også den betuttede lille tiger udført til udstillingen her og afbilledet under udførelse af Ned på den store poster uden på museet.

Med popkunsten kom motiver fra massekulturen og dagliglivet ind i billedkunsten og er i dag takket være mange kunstnere blevet en integreret del af kunstdebatten. Neds værker befinder sig midt i denne debat med deres tvetydige fortællinger: I det ydre farvestrålende, humoristiske og tilsyneladende glade, men samtidig med ofte barske og samfundskritiske pointer. For Ned ligger balancen i værkerne mellem den veludførte form, det interessante indhold og de håndværksmæssige idealer, og det er en balance han mestrer og beriger glaskunsten med både nationalt og internationalt.”


  Glasmuseets Venner · Strandvejen 8 · 8400 Ebeltoft